DHL Express gör storsatsningar på paketterminaler vid flygplatserna Landvetter och Arlanda, såväl som ett nybygge i stockholmska Västberga. Bolaget satsar 400 miljoner kronor.
Sorteringskapaciteten per timme mer än fördubblas när DHL Express nästa år ger sin verksamhet vid Göteborgs flygplats Landvetter ett lyft.
Över 4 500 paket i timmen ska kunna passera genom en ny terminal som nu börjar byggas. Den blir totalt 7 500 kvadratmeter stor, att jämföra med dagens urvuxna och rivningsfärdiga anläggning på 1 700 kvadratmeter, och den nya får väsentligt högre grad av automation. Paketen ska flöda mer direkt mellan flygplan och lastbil bland annat tack vare att bilarna får plats att stå inomhus.
Den snabbare hanteringen ska i och för sig göra det möjligt för DHL Express att klara växande paketmängder under många år framöver. Men lika mycket handlar det om att det ska gå fortare att hantera de befintliga flödena.
– Vi kommer att kunna vara ute hos kunden snabbare på morgonen. Och omvänt, när vi hämtar gods hos kunden så kan vi göra det senare. I dag handlar det om att gnugga minuter, säger DHL Express Sveriges marknadschef Ann-Kristine Johansson till Transportnytt.
– Vi är väldigt effektiva redan i dag, vi levererar före 9 och före 12, men det går att öka de tjänsternas volymer.
Satsningen är först ut av tre svenska uppgraderingar som DHL Express säger sig investera sammanlagt 400 miljoner kronor i de närmaste åren. Här i Landvetter läggs cirka 32 miljoner kronor på direktinvesteringen i framför allt den toppmoderna sorteringslinjen. Men uppåt 120 miljoner kronor binds också upp genom avtalet med hyresvärden Swedavia. (Swedavia i sin tur samarbetar med fastighetsbolaget Bockasjö kring fastighetsägandet och lägger bygguppdraget på totalentreprenad hos Veidekke.)
De två satsningar som kommer att presenteras närmare längre fram gäller bägge Stockholm. DHL Express anläggning vid Arlanda flygplats ska byggas om och moderniseras. Och i industriområdet Västberga, vid Stockholms bil- och järnvägsinfarter söderifrån, ska en ny terminal byggas. Systerbolaget DHL Freight flyttade nyligen till en ny anläggning inom Västberga och lämnade efter sig sin gamla fastighet. Den gamla ska nu rivas för att ge plats åt DHL Express nya. I Stockholm investeras totalt cirka 250 miljoner kronor varav 144 miljoner kronor uppges gälla direktinvesteringar.
Alexander Kristofersson