2023 blir ett dystert år för hushållen och handeln — den analysen gör HUI Research som flaggar för en tydligt minskad ekonomisk aktivitet.
Fyra gånger per år publicerar HUI Research — som ägs av branschorganisationen Svensk Handelen — en djuplodande konjunkturbedömning.
Enligt den senaste analysen kommer 2023 att präglas av pessimism och effekterna av krig, hög inflation och oro. Stigande levnadsomkostnader urholkar hushållens köpkraft och handlarna pressas av breda kostnadsökningar och köpsvaga konsumenter. Detaljhandelsförsäljningen mätt i fasta priser väntas minska med 4,5 procent under året.
— Handlarna pressas dels av köpsvaga konsumenter som dragit åt svångremmen och anpassat sin ekonomi efter den tuffa situationen, dels av breda kostnadsökningar som gör det dyrare att driva butik. Det blåser kalla vindar i ekonomin och 2023 förväntas bli ett utmanande år för detaljhandeln, säger William Lindquist, analytiker på HUI Research, i en skriftlig kommentar.
Den nedåtgående konjunkturen sätter också sina spår på arbetsmarknaden. Varselsiffrorna var ovanligt höga i januari och enligt HUI Research finns det en överhängande risk för att dystrare tider är att vänta under de kommande månaderna.
— Rekordhög inflation, mångdubblade elpriser och högre boräntor har gjort det dyrt att leva. När konjunkturen nu viker nedåt och hushållen får mindre pengar kvar att röra sig med prioriterar konsumenterna bort viss typ av kapitalintensiv konsumtion, kommenterar Emma Hernell, vd på HUI Research.