Göteborgs Hamn har gjort klart med ny operatör till fordons- och roroterminalen.
Efter en nyligen genomförd upphandlingsprocess är det nu klart att den globala logistikkoncernen Wallenius Wilhelmsen tar över driften av Göteborgs hamns fordons- och roroterminal — den så kallade Bilhamnen.
Operatören tar över driften av terminalen i februari 2026 under ett tolvårigt koncessionsavtal.
– Vi ser väldigt positivt på Wallenius Wilhelmsens möjligheter att fortsätta utveckla fordons- och roroterminalen i Göteborgs Hamn. Bolaget har presenterat en stark affärsplan och har på ett trovärdigt sätt visat hur man skall nå de volymmål man åtagit sig och driva en konkurrenskraftig terminal med kunden i fokus, kommenterar Göran Eriksson, vd för Göteborgs Hamn.
Wallenius Wilhelmsen har en lång erfarenhet av terminaldrift i flertalet hamnar världen över. Driften av Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal kommer att ske av ett för ändamålet nystartat och separat, oberoende bolag.
I Wallenius Wilhelmsens åtagande ingår också ett investeringsprogram om närmare 70 miljoner kronor för att modernisera terminalens ytor, byggnader och infrastruktur.
Fakta om Göteborgs hamns fordons- och roroterminal
Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal har två kajlägen, 240 000 kvadratmeter terminalyta, järnvägsanslutning och PDI (Pre-Delivery Inspection). Under 2023 hanterades 267 000 nya fordon i hamnen totalt, vilket var 37 procent av den totala svenska marknaden. Det gör hamnen till Sveriges största fordonshamn.