REPORTAGE. Betonggolv i logistikcenter slits av ständiga rörelser från truckar och gods som hanteras. Yttec i Örebro är specialister på att åtgärda just sådana golv.
Företaget Yttec, vars fullständiga namn är Ytteknik i Örebro AB, har utarbetat en egen metod för att laga skarvar i betonggolv.
Det hela började med att företagets grundare och vd Hans Palmborg hade ett uppdrag att laga läckande altaner åt det kommunala bostadsbolaget Öbo i Örebro på 1970-talet. Skarvar och skadade fogar gjorde att vatten trängde in i lägenheterna. Hans valde då att använda sig av akrylplast och det blev grunden till det som idag är varumärket och metoden Yttec.
– Med vår metod kan vi jobba mitt i pågående verksamhet. Till skillnad från många andra reparationsmaterial som kan behöva flera dagar för att härda, härdar vårt material på tio minuter. Innan vi lämnar arbetsplatsen kan de köra över skarvarna igen, förklarar Hans Palmborg.

Miljontals kvadratmeter
Sedan snart 25 år jobbar företaget uteslutande med logistikfastigheter. Här finns miljontals kvadratmeter som ska underhållas varje år och redan för flera år sedan passerade Yttec en mil standardfog. Standardfogen läggs oftast i tre meters sjok i truckgångarna.
– Kunskap och förståelse är A och O när man ska få lagningen att samverka med omgivande material, säger Hans Palmborg som har över 50 års erfarenhet av att laga skarvar med akrylplast.
Yttec har ramavtal med flera av de stora fastighetsägarna till logistikcenter i Sverige och är det företag som är mest nischat på att laga betonggolv just för logistikbranschen av alla liknande företag som håller på med betong.
”Jätteproblem”
– Skarvarna som uppstår när man gjuter ett betonggolv blir på sikt ett jätteproblem för truckarna, eftersom materialet krymper och skarvarna blir ojämna. Mycket beror på slarv och att betongkvaliteten nästan alltid blir som sämst på golvets svagaste punkt, vilket är fogen. Alltför snabb uttorkning och i många fall för lite armering kring fogarna ger kantresning och påverkar hållfastheten negativt, och fortsätter:
— Skadorna på golvet sliter på truckarna och risken för att tappa lasten ökar. När vi är klara med en lagning lämnas en två millimeters helt slät fog som inte ska kännas att passera, hur litet hjulet än är. Oftast är vår skarv det planaste området på hela terminalen.
Äldsta kunder
DHL och Schenker är Yttecs äldsta kunder. Den första terminalen som Yttec lagade tillhörde DHL och det dröjde inte länge innan uppdragen fortsatte att rulla in för fler DHL-terminaler och även Schenker.
– DHL har till stor del hjälpt oss att bli så här stora. När deras terminaler övertogs av andra fastighetsägare hade de som krav att golvreparationerna skulle fortsätta att skötas av oss och på den vägen kom vi även in hos Prologis och Catena. Vi sköter alla Prologis logistikbyggnader till exempel och har även fått in många kunder som äger sina egna centrallager, som exempelvis Jula, Ahlsell, Ikea och Elektro-Skandia, säger Hans Palmborg.
– Branschen börjar förstå att vi är otroligt specialiserade på det vi gör. Vem som helst kan fylla igen en spricka men om man inte går till botten med problemet kommer problemet tillbaka.

Åtta anställda
Yttec sysselsätter i dagsläget åtta man på heltid och tar vid arbetstoppar in ytterligare f-skattare som man har haft långtgående samarbeten med. Personalen jobbar alltid två och två, är man fler störs verksamheten för mycket, förklarar Hans Palmborg. En del av affärsidén är nämligen att i så stor utsträckning som möjligt kunna utföra reparationerna på dagtid med pågående verksamhet runt omkring – det ger kunderna mest lagning för pengarna samtidigt som det är bekvämast för personalen.
– Dialog med verksamheten är otroligt viktigt och vi måste ta mycket hänsyn så att vi inte är i vägen eller dammar för mycket. Är det större skador som inte går att laga med pågående verksamhet får vi anpassa oss och jobba en helg eller en natt, men merparten av alla lagningar går utmärkt att göra utan att störa, säger han.
Ständig utveckling
Yttec-metoden är under ständig utveckling och för varje skarv lär man sig något nytt, menar Hans Palmborg. Efterfrågan ökar och företaget skulle kunna fördubbla verksamheten utan att behöva göra större investeringar. Det som hindrar är framförallt att Hans Palmborg inte räcker till för fler projekt men även att det är svårt att hitta personal med rätt kompetens. Även om personalen till stor del av självgående är Hans involverad i nästan alla projekt och numera är det — med dagens teknik — lätt för dem som är på plats att skicka bilder och videor och bolla med Hans hur skadan ska lagas.
– Det krävs mycket av personalen i det här företaget. De ska inte bara kunna hantera maskinerna utan måste förstå problemet och hitta en lösning. Ibland ser vi inte alltid problemet från början. Två skarvar som ser nästa likadana ut vid första anblick kan vara väldigt olika när det kommer till åtgärderna. Man måste veta och förstå när det krävs armering till exempel, säger han.
Passar även till fryslager
En marknad som Hans Palmborg skulle vilja växa inom är livsmedelssektorn. Problemen med skadade betonggolv finns även på deras lager och de ligger ofta på samma ställen som andra logistikcenter. Yttec-metoden lämpar sig väl även på fryslager, materialet tål temperaturer ner till minus 40 grader och reparationerna kan göras ner till minus 30 grader utan ”tält” eller uppvärmning.
– Materialet vi använder är oerhört elastiskt. Akrylen fungerar som ett bindemedel som lägger sig runt varje sandkorn och bildar en hinna av lim som är elastisk. Det gör att det kan röra sig när det kommer en truck med små hårda hjul och kör över och som i sin tur skickar ner vibrationer. Då tar vårt material upp stötvågen och i och med att materialet är så flexibelt sprider det ut tryckvågen över en större yta. Det innebär mindre belastning på varje millimeter av golvytan, förklarar Hans.

Åtgärdar även p-garage
Förutom logistikcenter arbetar Yttec även med parkeringsgarage enligt samma princip, där det är av största vikt att ingen fukt tränger igenom i skarvarna och sprickorna, vilket skulle kunna leda till armeringskorrosion.
– Vi brukar göra ett parkeringsgarage varje år, säger Hans Palmborg.
Verksamheten utgår från Glanshammar strax utanför Örebro. Just nu håller lokalerna på att byggas ut med nya kontorslokaler och konferensrum. Här finns lager och maskinpark, men uppdragen finns över hela landet.
– Vi äger allt vi behöver för jobben själva och jag ser till att vi alltid har de bästa produkterna som finns på marknaden. Det krävs att det går fort när vi jobbar, då kan vi inte ha utrustning som krånglar. Sånt måste bara fungera, säger Hans Palmborg.
FAKTA YTTEC
Grundat: 1980
Placering: Glanshammar utanför Örebro
Verksamhet: Underhålla och reparera betonggolv i logistikbyggnader
Antal anställda: 8 heltidsanställda, fler vid behov
Omsättning 2022: ca 17,5 MSEK