Laddare från svenska CTEK används till Brings fordonsflotta, som nu elektriferas i samarbete med Eways.
Sedan några år tillbaka pågår ett skifte hos norska Bring, där man byter ut sin flotta med fossila fordon mot elektrifierade varianter. Målet är att såväl mindre distributionsbilar som tunga fordon för fjärrtransporter ska elektrifieras.
Skiftet sker i samarbete med svenska laddoperatören Eways, som i sin tur använder sig av laddlösningar från likaledels svenska CTEK — ett företag som tillhandahåller laddstationer för elfordon och plugin-hybrider.
Brings elektrifieringsskifte har inletts med de lätta lastbilarna upp till 3,5 ton, som behöver laddas nattetid. I dagsläget rör det sig om 60 AC-laddplatser, där 30 stycken är avsedda för laddning över natten och 30 för laddning vid lastkaj. Laddeffekten ligger på 22 kW på varje uttag, vilket innebär 44kW totalt per laddstolpe.
– Fordonen lastas och utgår tidigt på morgonen och då skall de vara fulladdade. Bring hade därför ett behov av många laddplatser på terminalerna där bilarna kunde laddas med låg effekt under hela natten, kommenterar Göran Fermbäck, som arbetar som kundansvarig på Eways.
Utöver det har Eways även installerat tolv laddplatser för DC-laddning, vilket innebär att man totalt driftar cirka 110 laddplatser för Brings räkning på olika orter.
Samtliga laddare ingår i olika kluster av lastbalanseringssystem genom CTEK:s system Nanogrid. Enligt Eways är lastbalansering en förutsättning för att en laddinfrastruktur av den här storleken ska kunna hanteras.
– I Västberga har vi dessutom byggt ett system där CTEK-laddarna ”samarbetar” med DC-laddarna för att hantera det samlade effektbehovet och anpassa det till den tillgängliga effekten i området, säger Göran Fermbäck.