Har skrivit avsiktsförklaring om ett stort antal batteridrivna lastbilar för långdistanstransporter.
Avsiktsförklaringen har skrivits med Mercedes-Benz Trucks och gäller 50 exemplar av modell eActros LongHaul, ett fordon som presenterades vid årets IAA Transportation och har en räckvidd på cirka 50 mil på en laddning.
Enligt ett pressmeddelande har Dachser för avsikt att använda eActros LongHaul konfigurerad som ett 6×2 växelflaksfordon med en lagringshöjd på 112 cm. Ellastbilen kommer att vara redo för serieproduktion under 2024.
Batterierna i eActros LongHaul använder litium-järnfosfat-teknik (LFP) och kan enligt uppgift laddas från 20 till 80 procent på knappt 30 minuter vid en laddstation med en effekt på cirka en megawatt. Tre batteripaket ger en installerad totalkapacitet på drygt 600 kWh och två elmotorer genererar, som en del av en ny e-axel, en kontinuerlig effekt på 400 kW och en toppeffekt på drygt 600 kW.
Logistikföretaget Dachser använder sedan tidigare batteridrivna fordon såsom FUSO eCanter och eActros. I elva europeiska städer levererar batteridrivna skåpbilar och lastbilar lokala försändelser inom definierade innerstadsområden.