Cosco gör Zeebrugge till sin huvudhamn för Nordeuropa. Under maj har Coscos största containerfartyg bytt från Rotterdam till Zeebrugge.
Det kinesiska rederiet Cosco och dess Ocean Alliance planerar att kraftigt öka sin trafik till belgiska Zeebrugge, uppger analysföretaget Alphaliner.
Zeebrugge har varit på tillbakagång under senare år och hamnat alltmer i skuggan av Antwerpen och Rotterdam.
Som en följd av Coscos köp 2017 av blandgodsterminalen CSP Zeebrugge av bland annat APM Terminals och ett koncessionsavtal med hamnmyndigheten 2018, kommer Cosco-alliansen från och med maj byta ut Rotterdam mot Zeebrugge som destination för sin Asien-Europalinje NEU1.
Denna linje trafikeras av elva fartyg med kapacitet på mellan 19 000 teu och 21 000 teu, som tillägg till den befintliga Zeebrugge-trafiken på NEU3 linjen som använder fartyg på mellan 13 300 och 14 500 teu.
Cosco väntas göra flera ändringar i sitt nätverk inom Europa när Zeebrugge nu börjar fungera som rederiets Europanav, bland annat nya anslutningar mellan Zeebrugge-Dublin och Zeebrugge-Bilbao.
CSP Zeebrugge byggs nu ut för att hantera större och högre fartyg, bland annat så kallade megamax-containerfartyg. Den svenska trafiken till Zeebrugge är intensiv, idag främst med rorotransporter från Göteborg.