
Tyska Hapag-Lloyd hålls som förebild när Lars Jensen, vd på analysföretaget Seaintelligence Consulting, spår containersjöfartens framtid. Om alla rederier förbättrade effektiviteten lika mycket skulle 31 000 personer inom sektorn bli övertaliga, beräknar han.
”Det finns ingen stark korrelation mellan rederiernas storlek och effektiviteten i deras personals arbete. Det tyder på att konkurrensfördelarna ligger i hur de hanterar sina processer, inte i storleken på fartygen eller näten”, skriver han i sitt företags nyhetsbrev, uppfångat av logistiksajten The Loadstar.
Av de 20 största containerrederierna i världen är det två som rapporterar vinst för tredje kvartalet: Hapag-Lloyd samt nischoperatören Wan Hai. Branschens totala förluster för 2016 kan komma att uppgå till motsvarande 80 miljarder kronor.
Hapag-Lloyd uppges ha ökat sina volymer med 4,6 procent trots att kapaciteten höjts med bara 0,7 procent. Fyllnadsgraden förbättrades alltså med 3,6 procent. Antalet teu som varje medarbetare på land hanterade i genomsnitt har ökats med 5,7 procent.
The Loadstar noterar självt att tre stora japanska containerrederier som planerar att gå samman – K Line, MOL och NYK – har ”inbjudit” sina anställda att söka jobb i den nya organisationen som ska vara fullt igång i april 2018. Det tolkas som ett tecken på att antalet medarbetare kommer att minskas väsentligt.