Stockholms Hamnar ser sin containerhantering slå rekord, och Södertälje hamn gläds åt att Maersk är tillbaka som kund med tågburet gods, efter bara ett år med Årstaterminalen som knutpunkt för Stockholmsverksamheten.
Stockholms Hamnar räknar med att ha hanterat containergods motsvarande mer än 50 000 teu (motsvarande tjugofotscontainrar) när året är slut. Det slår i så fall med viss råge det förra årsrekordet, från 2007, då den hanterade volymen var 44 600 teu. Som framgångsfaktor framhåller hamnen ett väl fungerande samarbete med terminaloperatören Hutchison Port Holdings.
Samtidigt gläds hamnkollegorna i Södertälje över att Maersk åter anlitar hamnen där som containerterminal för Stockholmstrakten, efter att ha provat på Årstaterminalen ett år. Maersk anlitar Green Cargo för att ta godset på tåg till och från fartygen i Göteborgs hamn.
Södertälje hamn räknar med att Maersks beslut ger hamnen en ökning med totalt 15 000 teu per år, inklusive den mertrafik som väntas från andra speditörer, i och med kopplingen till Green Cargo-nätet.
– Extra roligt är att de uppger att det beror på att det finns IT-lösningar på plats, säger Södertälje hamns vd Erik Froste.