2 maj öppnar Stockholms nya containerhamn Norvik. Såväl containerkranar som grensletruckar finns på plats. Ramperna till rorohamnen som ligger intill och som öppnar i september har också levererats.
De två stora containerkranarna står nu på plats i hamnen i Norvik. De klarar att lossa och lasta de största containerfartyg som kan komma in i Östersjön, utan höjdbegränsningar. Kranarmarna är tillräckligt långa för att nå 22 containerrader ut.
Kranarna är fjärrstyrda, de övervakas och manövreras från ett kontrollrum i hamnens huvudbyggnad. 80 procent av ett lyft uppger ske automatiskt. De båda kranarnas kan i normal drift hantera omkring 22 containrar i timmen.
Själva kranarna har levererats av det stora Shanghaiföretaget ZPMC, medan svensk-schweiziska ABB står det elektriska systemet och för styrsystemet.
På plats i hamnen finns också åtta grensletruckar som används för förflyttning av containrar inne på terminalområdet. Grensletruckarna är stora nog för att lyfta 1-över-3. Även de är levererade av ZPMC och truckförarna har haft en tids utbildning på de nya maskinerna.
Containerterminalen drivs av Hutchison Ports som är en av världens största terminalbolag med 52 hamnar i 27 lander.
Norviks roroterminal öppnar enligt planerna i september. De två stora rororamperna har nu levererats till hamnen från MacGregor i Cargotec-gruppen. De är 30 meter breda och 16 meter långa och väger 150 ton per styck. Kajlägena är 230 och 280 meter långa med djup på upp till 10,5 meter. Roroterminalen kommer att drivas i egen regi av Stockholms hamnar.