Postnord tar över Clas Ohlsons Norgeleveranser efter DHL, och tar också över de inkommande nordiska leveranserna till Insjön från DB Schenker.
I 29 år har DHL stått för Clas Ohlsons leveranser till Norge, från början till distanshandelskunder innan kedjan ens hade butik i landet. Men nu får Postnord prestigeuppdraget att förse de 64 norska Clas Ohlson-butikerna med varor från centrallagret i Insjön, i Dalarna.
– Många saker väger in men det är miljöbiten som har vägt absolut tyngst. Postnord har lyckats presentera ett upplägg till Norge med väldigt mycket tåg, säger Clas Ohlsons transportchef Peter Bergestål.
– Tyvärr finns ingen vettig lösning från Dalarna till Oslo med tåg, men därifrån går varorna på tåg till sju hubbar i Norge.
I samma veva ersätts trailer från Insjön med bil och släp så att tio dagliga ekipage till grannlandet i princip kan ersättas av sex eller sju.
Sedan tidigare sköter Postnord utgående leveranser till kedjans 76 butiker i Sverige och 30 i Finland.
Vad gäller inleveranser från övriga Norden till Insjön så får nu Postnord kontraktet även för dem. De har tidigare bedrivits av DB Schenker. De upphandlades tidigare av Clas Ohlsons importorganisation oberoende av kontrakten för utgående leveranser, men när Peter Bergestål tillträdde en transportchefstjänst för ett drygt år sedan så föll ansvaret på honom för att samordna det hela.
– Det finns tydliga synergier i att låta samma företag köra in gods till Insjön och köra ut gods därifrån. Det var en väldigt lågt hängande frukt, säger Peter Bergestål.
Asiatiskt gods, som står för en stor del av Clas Ohlsons sortiment, dras på tåg från Göteborgs hamn av företaget Vänerexpressen.
Alexander Kristofersson