Smidigare hemleveranser av webbsålda varor är ett av Clas Ohlsons mål när företaget nu går in som 10-procentig delägare i nätmatföretaget Mathem.
Samarbetet, som kallas för strategiskt, innebär dels att Clas Ohlson kan erbjuda sina kunder att få varor hemkörda av Mathem, men också att stora delar av Clas Ohlsons sortiment görs tillgängligt i Mathems nätbutik. Det ska bland annat handla om förbrukningsvaror, köksutrustning och städprodukter.
Mathem är Sveriges största företag inom webbsålda och hemlevererade dagligvaror, och har särskilt stark ställning runt Stockholm, där företaget har sitt ursprung. Nätmathandlarna har de senaste åren varit drivande när det gäller att utveckla Sveriges relativt eftersatta hemleveransmarknad, och även Mathems mindre konkurrent Mat.se, som Transportnytt förra året skrev om detaljerat, har sneglat på förutsättningarna för att köra ut även andra handlares varor. Mat.se hade sin aktie listad för handel på First North, men i början av 2017 förvärvade Axfood hela företaget, och Mathem står sedan dess kvar som den klart främsta fristående spelaren vad gäller dagligvaror hem.
– Det blir en jättefördel att vara nära dem och kunna lära oss av varandra. De som verkligen lyckas är de som gifter ihop en skarp och kompetent e-handel med en skarp och kompetent butikshandel, säger Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå till Dagens Industri.
221 miljoner kronor får Clas Ohlson betala för sin tiondel av Mathem, som förra året hade nettoomsättning på 961 miljoner kronor och gick 118 miljoner kronor back i rörelsen. Inom samarbetet kommer Lotta Lyrå själv också att föreslås som styrelseledamot i Mathem.