Av de hundra största e-handelsföretagen i trendsättarlandet Storbritannien är det i år dubbelt så många, jämfört med i fjol, som erbjuder hemleveranser inom bestämda tidsfönster och på söndagar.
Returfrakt har blivit billigare för kunderna under året som nu löper mot sitt slut, men avgiften för första leveransen har vänt uppåt. Det observerar tidningen Edelivery, som bland annat har fått tjuvtitta på den statistik hos systertidningen Internetretailing som i vinter ska ligga till grund för rapporten IRUK top 500 (där IR står för just internet retailing).
Leveranser utförs snabbare, till fler platser och med större flexibilitet än någonsin tidigare, och konsumenterna står för åtminstone en del av notan, konstaterar Edelivery.
Det är särskilt unga konsumenter som ser leveransflexibiliteten som avgörande, och en rapport från Red Dot Research på uppdrag av Shutl visar att 60 procent av gruppen 18–24-åringar har höjt sina förväntningar på den de senaste två åren. Att utveckla leveransalternativen kan följaktligen vara en strategi för den som vill vinna lojalitet hos framtidens storhandlare, spekulerar Edelivery.
Några noteringar från de färska IRUK-undersökningsresultaten för de hundra största brittiska e-handlarna:
• Antalet företag som erbjuder leveranser dagen efter köpet steg från 77 till 84,
• antalet företag som erbjuder hemleverans på bestämd dag gick upp från 29 till 38,
• 27 företag av de hundra erbjuder hemleveverans inom ett preciserat tidsfönster, att jämföra med bara 13 i fjol, och
• 18 erbjuder söndagsleverans, fler än dubbelt så många som förra årets 8.