Den allvarliga urspårningen på Stambanan genom inre Norrland 2013 då Bolidens Aitikpendel drabbades kostade staten drygt 26 miljoner kronor. Av den summan gick drygt 19 miljoner till Boliden.
I maj 2013 skedde den våldsamma urspårningen strax söder om Storsund på den hårt slitna stambanan mellan Boden och Bastuträsk. Det är en sträcka som Trafikverket haft planer på att renovera i åtminstone tio år.
Det var Bolidens tåg, den så kallade Aitikpendeln, lastad med 900 ton kopparslig till Rönnskärsverken som spårade ur. För Bolidens del innebar det stora materiella skador på vagnarna. Dessutom var man tvungen att lägga om transporterna till lastbil istället under den vecka det tog att röja undan och reparera spåren.
– En stor del av sligen kunde räddas, men inte allt. Det säger Karl-Owe Svensson som då var logistikansvarig på Boliden. Han berättade om olyckan och den efterföljande hanteringen under ett möte med Näringslivets transportråd.
Totalt kostade olyckan staten drygt 26 miljoner kr. Kostnaderna att ställa iordning banan efter urspårningen var mer än sju miljoner kronor. Boliden fick en utbetalning på drygt 19 miljoner kronor för företagets utgifter efter olyckan, bland annat nya vagnar.
– Den summan täckte inte hela vår kostnad, men vi fick i alla fall tillbaka en del, konstaterar Karl-Owe Svensson.
Kammarkollegiet som är ”statens försäkringsbolag” trädde in och täckte en stor del av kostnaderna. Trafikverket har en ansvarsförsäkring hos Kammarkollegiet som gäller med en självrisk på 10 miljoner kronor.
Boliden hade ursprungligen ställt sina krav på Green Cargo som har uppdraget att dra Aitikpendeln. Men Green Cargo passade vidare till Trafikverket, eftersom det var de dåliga spåren som var orsak till olyckan.
Enligt Trafikverket varierar antalet skadeståndskrav från år till år. Men under den senaste femårsperioden har det kommit in drygt 120 skadeståndskrav om året i genomsnitt.
Under 2015 uppgick de totala skadekostnaderna som Trafikverket betalade ut till 39 miljoner kronor. För samma år har Trafikverket krävt ersättning från järnvägsföretag som vållat skada på 42 miljoner kronor.
Mats Udikas