Så gick det för Skandinaviens största hamn förra året.
Hamnbolaget Göteborgs Hamn har redovisat färska siffror över godshanteringen 2024. Enligt hamnen var det ett år med både upp- och nedgång i godsvolymerna, där det först bör nämnas att den totala godsmängden mätt i ton ökade med 8 procent.
När det gäller containerhanteringen minskade antalet containrar (TEU) med knappt 1 procent — samtidigt som godsmängden faktiskt ökade. Denna motsägelse förklaras av att fler fyllda containrar hanterades samtidigt som hanteringen av tomma containrar minskade. Vilket alltså resulterade i mer gods.
På exportsidan minskade containergodset ”minimalt”, samtidigt som volymerna på importsidan ökade med närmare 15 procent.
– Främst ser vi att importen ökat stort under året, och det är en trend vi ser kommer att fortsätta under 2025. Den återhämtningen innebär att vi nu är nära 50–50-balans mellan import och export. Något vi är vana vid i Göteborgs Hamn, men som är ganska unik när vi jämför oss med andra hamnar både i Sverige och utomlands, kommenterar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.
Antalet containrar som fraktades via järnväg ökade med 7 procent. Främst är det importtunga järnvägsdestinationer som Falköping och Nässjö som bidrar till tillväxten, men också nya tågpendlar till och från destinationer som Sundsvall, Haparanda och Bastuträsk.
Drygt 60 procent av de containrar som transporteras till och från Göteborgs hamn från inlandet går på järnväg, vilket enligt hamnen är en siffra som få andra internationella storhamnar når upp till.
Så här gick det för övriga segment:
Roro: -3 %
Bilar: -4 %
Energiprodukter: +18 %
Breakbulk: +6%