
Scania har lanserat nya lastbilsmodeller för fjärrtrafik. I lanseringen ingår bland annat nya V8-motorer för Euro 6, en ny version av den automatiserade växellådan Opticruise och funktioner för fjärrövervakning. Hytten har en ny aerodynamisk utformning. Förbättringarna uppges ge bränslebesparingar på 5-8 procent.
Scania har döpt den nya serien av R- och G-modeller till Streamline. Man börjar därmed åter använda ett namn som användes första halvan av 1990-talet. Samtidigt visar Scania bland annat en ny sex-cylindrig motor på 410 hk som klarar Euro 6-kraven för sänkta kväveoxidutsläpp med enbart selektiv katalytisk reduktion (SCR). Tekniken bygger på tillsats av urealösning i katalysatorn – Adblue.
Dessutom lanserar man två nya V8:or baserade på företagets 16,4-liters motorplattform. De är på 520 hk och 580 hk. Här handlar det om Euro 6-motorer med både SCR och avgasåterledning (EGR). Enligt Scania är bränsleförbrukningen för de nya V8:orna när de belastas hårt på samma nivå som för motsvarande motorer i Euro 5-version. En ny V8 på 730 hk som klarar Euro 6 kommer att släppas senare.
En stor del av bränslebesparingarna jämfört med tidigare modeller sker med hjälp av förbättringar i den automatiserade växellådan Opticruise och en ny GPS-baserad farthållare som tar hänsyn till topografisk kartinformation.
Scania har också infört nya funktioner för fjärrdiagnostik av fordonen och rapportering till verkstad och trafikledning för de åkerier som utnyttjar den funktionen. Man har också infört en ny mobilapp för att underlätta för förarna att rapportera skador och annat som behöver åtgärdas på bilarna.