Göteborgs hamn har konverterat dieseldrivet inspektionsfartyg till eldrift.
Efter att ha varit i tjänst dygnet runt som inspektionsfartyg i Göteborgs hamn sedan 1979 har M/S Hamnen nu konverteras till eldrift.
Den tidigare dieselmotorn har bytts ut mot en helt ny elmotor med 250 kW effekt. Dessutom har en batteribank på 520 kWh satts in, som kan kompletteras med ytterligare batterikapacitet i framtiden om så krävs. En dieselhjälpmotor har också satts som är möjlig att aktivera i undantagsfall.
M/S Hamnen är i aktiv drift cirka 1200 timmar per år. Med den tidigare motorn förbrukade fartyget
25 000 liter diesel vilket innebar 67 ton koldioxidutsläpp – motsvarande 15 procent av hamnbolagets totala utsläpp – som nu försvinner.
Fartyget förväntas nu kunna vara i tjänst i många år till.
– M/S Hamnen är i väldigt bra skick och det finns ingen annan båt som är bättre lämpad för uppdraget. När vi började titta på elektrifiering kom vi snabbt fram till att det var bättre att bygga om snarare än att byta ut. På så vis reduceras utsläppen ytterligare då fartyget inte lever vidare med dieseldrift hos en ny ägare, kommenterar David Falk, som är skeppare på M/S Hamnen och som också har varit projektledare för elektrifieringen av fartyget.
Han tillägger:
– Under testperioden har vi märkt att räckvidden på el är betydligt bättre än vad vi hade räknat med, trots vintertestning. Målsättningen är att köra på el 90% av tiden, men än så länge har vi inte behövt gå över till dieselmotorn en enda gång för att förlänga räckvidden.
Fakta M/S Hamnen
Ägare och operatör: Göteborgs Hamn.
Längd: 20,3 m
Bredd: 5,7 m
Djupgående: 2,6 m
Marschfart: 8 knop
Driftstimmar/år: 1200
Ny elmotor: 250 kW
Batteribank: 520 kWh
Laddare: 125 amperesladdare i Majnabbehamnen
Räckvidd: 6-7 timmar på ecospeed
Investering: 19,8 miljoner kronor