Efter tidigare pandemiproblem har tyskägda trucktillverkaren Baoli sedan i somras byggt upp ett nätverk av svenska återförsäljare.
Redan i oktober 2020 skrev Transportnytt om att Baoli, som ägs av tyska Kion Group och vars truckar tillverkas i Kina, var på väg att expandera i Sverige. Den gången avstannade expansionen på grund av pandemin, men sedan i somras har ett nätverk av återförsäljare byggts upp i landet.
— Jag blev anställd av Baoli i juni i år och fick verkligen börja med ett helt tomt papper. Mitt fokus blev att få igång ett återförsäljarnätverk som möjligt, något som faktiskt har gått fortare än jag trodde. Nu finns vi på tolv orter i landet, från Östersund till Ystad, och täcker in landet rätt bra, säger Rickard Blomberg som har titeln dealer sales manager hos Baoli och är ansvarig för den svenska grenen av företaget med huvudkontor i Malmö.
”Gott om svängrum”
Enligt Rickard Blomberg ville han inte ha sina återförsäljare för tätt placerade rent geografiskt, utan att de istället skulle ha ”gott om svängrum mellan sig” så att de inte riskerar att stjäla kunder av varandra.
— Tanken är de ska hjälpa, och inte stjälpa, varandra. Jag ville till exempel inte ha två återförsäljare i storstäder som Stockholm eller Göteborg, säger Rickard Blomberg och nämner som exempel på återförsäljare Källhage Truck i Göteborg, Gigantic i Mora, Truckcenter i Örebro och Smålands Truck i Vetlanda.
— Vissa av återförsäljarna har även andra truckmärken i sitt sortiment, medan andra har bytt ut gamla märken mot Baoli. Det är också några som inte haft någon ren truckförsäljning tidigare, säger Rickard Blomberg.
Eltruckarna säljer bäst
Trucktillverkaren Baoli grundades 2003 och tillhandahåller gaffeltruckar och lagertruckar i ett program som omfattar elektriska motvikstruckar med kapacitet från 1,5 till 3,5 ton, diesel- och gasoltruckar från 1,5 till 10 ton samt låglyftare och staplare.
Företaget är verksamt i mer än 80 länder över hela världen och ingår sedan 2009 i tyska Kion-koncernen, som förutom Baoli även har varumärkena Linde, Still, Dematic, Fenwick och OM i sin portfölj. För Baolis del återfinns tillverkningen i kinesiska Shanghai, medan huvudkontoret ligger i italienska Milano.
— Vi säljer ju både el- diesel och gastruckar men eltruckarna går just nu bäst, utvecklingen går ju dit, säger Rickard Blomberg som också passar på att nämna att det kommer helt nya motviktstruckar från Baoli under 2023.
— De får både ny design och nya funktioner, och de förhandstruckar vi fick sålde slut direkt. Och även om jag inte vill uppge några siffror så har vi totalt sett sålt mycket mer än vi trott under de fem månader som jag varit anställd. Så försäljningen så här långt har gått jättebra, säger Rickard Blomberg.
