Upphandlingen avbruten för det stora muddringsprojektet i Göteborgs hamn.
Projektet Skandiaporten i Göteborgs hamn är ett projekt som består dels av en fördjupning via muddring av den norra farleden, dels av en kajförstärkning vid containerhamnen.
Syftet är att säkerställa fortsatt direktsjöfart till Sverige och att även framledes kunna ta emot ”världens största fartyg”. Enligt planen ska arbetet vara färdigt under 2028.
Sjöfartsverket och Göteborgs Hamn meddelar nu dock att man avbryter den gemensamma upphandlingen av muddringsarbetena inom projekt Skandiaporten. Anledningen är att de inkomna anbuden överstiger de budgeterade kostnaderna för den statligt finansierade delen av projektet.
De bägge parterna vidtar nu åtgärder för att så snart som möjligt komma i gång igen med ny upphandling.
Dessutom kommer man att dela upp entreprenaden i två delar vilka handlas upp separat. Till att börja med kommer Göteborgs Hamn att påbörja upphandling för muddringsarbetet närmast kaj, vilket planeras genomföras under perioden augusti 2026 till maj 2027.
Därefter kommer Sjöfartsverket att utföra övriga muddringsarbeten, med ambitionen att påbörja arbetena 2027.
— Ambitionen är fortsatt att kunna trafikera den nya farleden och kajen under 2028, kommenterar Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket.







