Två nya kranar för lyft mellan fartyg och land, samt sex portalkranar på land med höjd att lyfta containrar ovanför staplar om fem i höjd – det är utrustningen som operatören Yilport tänker köpa för att fördubbla containerkapaciteten i Gävle hamn. Kalmar knyts närmare som underhållsansvarig.
I ett pressmeddelande från Yilports turkiska huvudkontor listar företaget vissa detaljer kring sina planerade investeringar på en rad håll runt världen, och utbyggnaden i Gävle hamn hör till dem. Transportnytt har tidigare nämnt hur Yilport planerar att bygga ut kapaciteten från dagens 300 000 teu per år till det dubbla, men nu berättas alltså lite mer om hur.
Utbyggnadsområdet ska få kajplats på 360 meter och alltså två nya portalkranar för lyften mellan fartyg och land. Väl på land ska containrarna hanteras av sex portalkranar på gummihjul, kranar i storleksklassen som kallas 1-över-5, det vill säga med lyfthöjd på drygt 18 meter. Alla åtta kranarna specialkonstrueras för Gävle containerterminal, skriver Yilport.
”Yilport överväger också att muddra kanalen och hamnen till 15 meters djup efter godkännande av Gävle kommun”, skriver företaget vidare.
Tidigare i februari meddelade Cargotecägda krantillverkaren Kalmar att företaget fått Yilports uppdrag att ta helhetsansvar för alla underhållstjänster vid Yilports alla tre svenska anläggningar: i Gävle hamn både containerterminalen och den allmänna terminalen, samt kombiterminalen i Rosersberg norr om Stockholm. Det uppdraget har redan börjat löpa. Kalmar marknadsför sin breda outsourcingtjänst för underhållet under produktnamnet Kalmar Care, och de två företagen har sedan 2016 haft ett likartat upplägg på plats i Oslo. Det svenska uppdraget omfattar 70 typer av utrustning, av skilda märken. Uppdraget syftar till bättre effektivitet och färre stillestånd, och omfattar bland annat dygnet runt-jour.