Förhindra industrins dolda dödsfällor

Jakob Armö är grundare av LUP Technologies och före detta lastbilschaufför. (Bild: LUP Technologies) Jakob Armö är grundare av LUP Technologies och före detta lastbilschaufför. (Bild: LUP Technologies)

De senaste åren har i snitt en lastbilschaufför dödats varje månad i Sverige, ändå har lastbilschaufförer hittills varit exkluderade från industrins system för att utbilda underentreprenörer kring säkerhet. Det skrev LUP Technologies grundare Jakob Armö på Åsikten i Transportnytt nr 3-2018. 

I maj i fjol dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för företaget där det hände. Som före detta lastbilschaufför har jag besökt många fabriker och i mitt nuvarande arbete hjälper jag industrin i dessa frågor. 

Lastbilschaufförer utför ett samhällsviktigt uppdrag och utan lastbilstransporter skulle den svenska industrin stanna. Tyvärr visar Arbetsmiljöverkets statistik att lastbilschaufförer är en yrkesgrupp som toppar olycksstatistiken: Näringsgrenen ”Transport och magasinering” var under 2015 högst bland kvinnor och näst högst bland män. De senaste åren har i snitt en lastbilschaufför dödats varje månad i Sverige. 

Forskning visar att en majoritet av olyckorna sker i samband med lastning och lossning av gods. Dödsolyckan i Degerfors i maj 2017, där lastbilschauffören blev påbackad av en truck, kan sägas vara ett typiskt exempel. Ett företag måste tillse att arbetsmiljön är god på en arbetsplats, även för underentreprenörer. På en normal fabrik är ofta lastbilschaufförer den allra största gruppen av alla underentreprenörer – det kan handla om hundratals nya chaufförer varje dag. 

Här har svensk industri ett stort ansvar som måste följas upp. Idag verkar Arbetsmiljöverkets kontroller inom transportområdet mest vara inriktade mot enkla åtgärder som att hitta åkerier som glömt att besikta en bakgavellyft. Men olyckorna sker ute hos åkeriernas kunder, industriföretagen, och där borde Arbetsmiljöverkets kontroller förbättras. 

Svenska industriföretag är idag väldigt medvetna om säkerheten. Det finns inom industrin flera fungerande system för att utbilda underentreprenörer men hittills har lastbilschaufförer varit exkluderade från dessa system. Trots att de är mest olycksdrabbade. 

Alldeles för många företag har idag ett arbetssätt som i lagens mening är bristfälligt. Men det handlar inte bara om lagens paragrafer. Det är bokstavligen en fråga om liv och död. Den terminalarbetare som med egna ögon sett en dödsolycka kan plågas av traumatiska minnen hela livet. Den platschef som blivit hämtad till förhör av polisen kan leva med en känsla av skuld under lång tid. 

Ingen vd vill ha ett förlorat människoliv på sitt samvete. Det är dags att vi på allvar får upp ögonen för olyckorna som drabbar lastbilschaufförer och terminalarbetare vid arbete i svensk industri. Låt oss jobba tillsammans för att ingen människa ska dödas på jobbet. Chaufförerna har rätt till en förändring – nu! 

 

Publicerad 2018-05-23 20:16:15

Köpa ny transportbil?

trasnportbilsguiden 2018

Transportbilsguiden 2018

Med alla transportbilar
upp till 3,5 ton

Pris 60:-

Beställ den här.