Tre asiatiska trucktillverkare värda att hålla ögonen på är kinesiska Sany samt koreanerna Hyundai och Clark Material handling. Alla satsar tungt på den europeiska truckmarknaden och visade fram sig på den stora materialhanteringsmässan Cemat.
Två av de expansiva asiatiska bolagen håller nu på att etablera produktion i Tyskland. Det är Sany Germany som ingår i kinesiska Heavy Industry som är världsledande på bygg- och entreprenadmaskiner. Sany har tagit över Putzmeister, den tyska tillverkaren av mobila betongpumpmaskiner och har på kort tid ställt om företagets fabrik till produktion av hamnutrustning. Bland annat då stora reachstackers på 45 ton.
Namnkunniga europeiska företag som Volvo Penta, Elme, Dana Clark och Grammer förser Sany med viktiga komponenter som motorer, drivlina och containerok.
Clark som var en av de amerikanska pionjärna när det gäller gaffeltruckar är ett ett välkänt varumärke även i Europa. Det ägs idag av den koreanska industrimannen Young An och hans familj. Nu gör man en kraftig europeisk satsning och öppnar sin första monteringsfabrik i tyska Duisburg.
Huyndai är en tredje koreansk snabbväxare som uppger att man trefaldigat sin försäljning sedan 2009. Företaget har som målsättning att växa med tio procent om året i Europa. På Cemat i Hannover visade Hyundai i första hand upp sin nya 9-serie, elektriska och dieseldrivna motviktare.
I Transportnytt 6-2014, som nu lämnat trycket, innehåller en brett upplagd artikel om de tre företagens Europasatsning, tillsammans med översikt av trender och nyheter som presenterades på materialhanteringsmässan Cemat.
Tidningen kan beställas från Transportnytts prenumerationsavdelning eller läsas som e-tidning.