REPORTAGE. Kombiterminalen Arken i Göteborgs hamn spelar en viktig roll i hamnens mål att få fler fraktkunder att välja tågtransporter till och från hamnen. När Stena Line flyttar hit väntas trafiken öka ytterligare.
Det är inte många år sedan kombiterminalen i Göteborg märkligt nog — sett ur dagens miljöperspektiv — låg placerad inne i staden, i det område som heter Gullbergsvass och som nu är föremål för en kommande stadsutveckling.
I början av 2018 var flytten av den intermodala terminalen ut till ytterhamnen vid Arendal på Hisingen genomförd. Efter att först haft logistikkoncernen Sandahls som operatör togs driften av terminalen för två år sedan över av Gothenburg Roro Terminal.
Gothenburg Roro Terminal, eller GRT som det förkortas, ägs av de bägge rederierna DFDS och CLdN och består av flera olika operativa delar. Förutom att man hanterar alla slags rullande roro-flöden på den kortsjötrafik som rederierna bedriver har man också så kallad cross docking, vilket innebär att man hanterar och förflyttar gods som stål, papper och virke direkt mellan olika slags lastbärare.

Bedriver omlastning
Utöver det så opererar man alltså även kombiterminalen Arken, som är belägen på ett 65 000 kvadratmeter stort område och där man enkelt uttryckt bedriver omlastning av gods mellan olika transportslag som tåg, lastbil och fartyg.
— Totalt sett inom GRT är vi ungefär 350 anställda, och av dom är det elva terminalarbetare som har den intermodala terminalen som sin främsta hemvist. Utöver det har vi tre så kallade dispatchers, som sitter på kontoret och styr den dagliga produktionen. De har kontakt med både våra direktkunder — alltså tågbolag och rederier — och deras kunder, och så är dom även ansvariga för all vår bemanning, säger Emma Meltin, som har titeln Head Planner Rail, vilket innebär att hon är huvudansvarig för huvudansvarig för all järnvägsplanering både på GRT och kombiterminalen Arken, vars formella namn är Gothenburg Roro Terminal Intermodal.

Nära hamnbanan
Kombiterminalen är placerad i den norra delen av roro-terminalen, i anslutning till hamnbanan — det vill säga den mestadels dubbelspåriga järnvägslänk som ansluter till Bohusbanan och vidare ut i landet. På terminalområdet har man sju järnvägsspår på totalt 3 360 meter till sitt förfogande, av vilka tre är så kallade långspår som vardera har en längd på drygt 600 meter och fyra är kortare spår på 420 meter.

— Det vi gör är att lossa och lasta containrar, trailrar och växelflak. Vi utför dessutom shuntning, alltså förflyttning, av enheter mellan kombiterminalen och fartygen, lämnar ut enheter till lastbilar, shuntar enheter till närliggande terminaler och utför inspektioner av alla slags enheter som ska transporteras på tåg, säger Emma Meltin, och berättar att terminalarbetarna har såväl reachstackers som tugmasters i olika storlekar till sitt förfogande.
— Vi har fasat ut all fossildiesel och använder antingen HVO100 eller eldrift till våra fordon. Planen är att i så stor utsträckning som möjligt byta till el eller vätgas för samtliga maskiner.

Över 20 tågpendlar i veckan
Göteborgs Hamn har under flera års tid satsat hårt på att öka tågtrafiken via Railport Scandinavia, som är namnet på det järnvägssystem som binder samman hamnen med inlandsterminaler runtom i Sverige och Norge. För närvarande är 26 inlandsterminaler anslutna till hamnen, och till kombiterminalen ankommer varje vecka ungefär 24 tågpendlar i veckan.
— Varje dag hanterar vi 4-5 tågpendlar, och det tar cirka 2,5 timme att lossa och lasta ett vagnsset, säger Emma Meltin och tillägger att cirka 80 procent av det gods som ankommer terminalen via järnväg går ut på väg med lastbil och resterande 20 procent går ut via fartyg.
I nuläget trafikeras terminalen av tre tågoperatörer, där Real Rail Sweden har två tågpendlar, Green Cargo har två och TX Logistik har en tågpendel.

— De trafikerar lite olika destinationer, som till exempel Sundsvall eller Malmö-Trelleborg. Vi har också en så kallad konsoliderande pendel, vilket innebär att det tåget trafikerar lite olika orter och rangeras ihop i Hallsberg, säger Emma Meltin.
Räknar antalet lyft
För närvarande hanteras 44 000 enheter om året på kombiterminalen, och för den statistiskt intresserade läsaren bör noteras att i begreppet enhet inkluderas här såväl containrar, trailrar som växelflak.
— För vår del använder vi oss av begrepp som antal lyft av enheter, eller unit loads — det är så vi räknar, säger David Wallgren, som har titeln Senior Business Development Manager och arbetar som affärsutvecklare på Gothenburg Roro Terminal och som framhåller att kombiterminalen i sig har kapacitet för att hantera upp till 90 000 enheter om året.
— Begränsningen ligger i infrastrukturen, exempelvis hur spårplaneringen ser ut och hur många uppställningsspår vi har till vårt förfogande. Samtidigt har vi en budget där vi räknar med en tioprocentig ökning per år under en femårsperiod. Vi vet att vår produkt är eftertraktad och att affären kommer att växa, inte eftersom Arken sammanlänkar Sverige och Europa, säger David Wallgren och tillägger att det för kundernas del finns ett antal faktorer som är avgörande för den intermodala trafikens tillväxt:
— Det handlar om såväl pris, kvalitet som ledtider. En ytterligare faktor är hållbarhet, där vi vet att CO2-effekten är betydligt lägre för gods som fraktas intermodalt.

Stena Line ansluter
En annan faktor som gör att trafiken på kombiterminalen Arken väntas växa framöver är den flytt som Stena Line har framför sig. År 2028 ska rederiet ha lämnat sina terminaler vid de citynära platserna Masthugget och Majnabbe för att istället etablera sig vid en helt ny terminal i nära anslutning till kombiterminalen.
Som en direkt följd av Stenas flytt till roro-terminalen vid Arendal kommer ett berg intill Arken att sprängas bort och nya terminalytor skapas.
— För vår del innebär det bland annat att vi får längre tågspår och kan ta emot längre tåg, säger affärsutvecklaren David Wallgren och fortsätter:
— Stena Lines flytt innebär förstås att den intermodala trafiken på Arken-terminalen kommer att öka. Exakt hur mycket är svårt att säga, även om vi vet hur mycket trailers som Stena hanterar idag och kan ana oss till siffror utifrån det. Oavsett vilket blir det garanterat en ökning, vilket är något vi ser fram emot och är redo för.
FAKTA KOMBITERMINALEN ARKEN
– Vad: terminal för intermodal trafik
– Var: belägen i Göteborgs hamns roro-terminal vid Arendal
– Operatör: Gothenburg Roro Terminal
– Yta: 65 000 kvm
– Etablerad: flyttade hit från Gullbergsvass 2018
– Järnvägsspår: sju, med en total längd på 3 360 meter
– Antal tågpendlar: ca 24 i veckan