Så påverkas svenska företag av Röda havet-krisen.
De jemenitiska huthirebellernas attacker mot handelsfartyg i Röda havet har nu pågått över en månad. Attackerna har lett en kraftig ökning av antalet fartyg som väljer bort Suezkanalen för att istället ta den två veckor längre vägen via Godahoppsudden.
Krisen har en tydlig inverkan på den globala försörjningskedjorna — så även den svenska utrikeshandeln.
Enligt myndigheten Kommerskollegium handlar det om att viktiga leveranser av material försenas samtidigt som de högre fraktpriserna påverkar företagens marginaler.
– Suezkanalen har stor betydelse för handeln med råvaror, konsumentvaror och komponenter från Asien och Mellanöstern till Europa. Suezkanalen utgör även en viktig rutt för transport av olja och naturgas. Drygt 9 procent av Sveriges utrikeshandel går genom kanalen, kommenterar Christopher Wingård, utredare på Kommerskollegium.
Den längre restiden runt Godahoppsudden binder upp fartyg och containrar under längre tid, samtidigt som försäkringspremierna stiger. Detta driver i sin tur upp fraktpriserna.
– Fördröjningen påverkar både importerande och exporterande företag. På kort sikt drabbas den svenska tillverkningsindustrin av försenade leveranser, vilket i förlängningen även påverkar den svenska exporten negativt, säger Christopher Wingård.
Enligt Maritime Executive har över två dussin rederier ställt om sina fartyg från Suezkanalen till andra trader till följd av huthirebellernas attacker. Ett 40-tal fartyg uppges ha blivit attackerade sedan krisen inleddes.