Nyproduktionen av logistikfastigheter slår rekord både i år och 2023, men väntas sedan minska betydligt — det framgår av konsultföretaget Colliers senaste rapport, som presenterades i veckan.
Colliers årliga marknadsrapport över lager- och logistikanläggningar tar tempen på branschen och är en vägledning för investerare och andra aktörer inom marknaden. Rapporten presenterades i tisdags den 15 november i Stockholm och dagen efter i Göteborg och innehåller en rad siffror, analyser och trendspaningar.
Enligt rapporten kommer det vid utgången av 2022 att ha färdigställts drygt 1,4 miljoner kvadratmeter ny logistikyta i Sverige, vilket ska jämföras med förra årets nyproduktion som uppgick till dåvarande rekordsiffran 893 000 kvadratmeter.
— Även 2023 ser ut att bli ett rekordår med ännu mer nyproduktion än i år, men till 2024 ser det ut att minska och bli en halvering. Detta är dock något som kan ändra sig fort, eftersom det går väldigt fort att bygga logistik och många svenska kommuner än så länge är generellt postitiva till logistikbyggnation, säger Karin Witalis, som är analyschef hos Colliers och författare till rapporten.
Brist på arbetskraft
Enligt Karin Witalis finns det ett antal mer eller mindre kända huvudtrender som gäller för all typ av logistikverksamhet, oavsett om det rör sig om stora centrallager eller mindre last mile-enheter. Dels handlar det om en fortsatt ökad automatisering och att man behöver ha säker tillgång till el för ett rimligt pris, dels om att hållbarhetskraven fortsätter att öka.
— En annan trend är att den ökande automatiseringen har lett till att det är brist på en ny typ arbetskraft med rätt kompetens. Bland annat vet jag att man har stora problem i Jönköping med att få tag på rätt arbetskraft, säger Karin Witalis.
Flytt från Kina
Ytterligare trender som beskrivs i rapporten är att stora, globala företag har eller planerar att flytta hem sin produktion från Kina, alternativt att flytta den till andra delar av Asien, Indien eller kanske Afrika. Orsaken är dels störningar i transportflödena under pandemin, dels rådande geopolitiska spänningar.
Enligt Karin Witalis har denna trend kanske inte riktigt har slagit igenom i Sverige ännu, samtidigt som det finns några liknande svenska exempel. Under presentationen nämndes bland annat Elgigantens nya lager i Jönköping, som byggs i syfte att flytta hem företagets lager för distribution av kök som i nuläget finns i Tjeckien.
Kyllager är hett
Titeln på rapporten är Stay cool, vilket syftar på trenden med det ökande antalet kyl- och fryslager. Orsaken till denna trend är förstås att pandemin gjort att vi handlar allt mer färska livsmedel via nätet, men också att vi e-handlar allt mer läkemedel och kosmetika — som också kräver obrutna kyltransporter.
— Logistik är fortsatt attraktivt för investerare, och mitt råd till alla investerare är att titta lite extra på marknaden för kyl- och fryslager, för där händer det mycket, säger analyschef Karin Witalis, författare till 2022 års marknadsrapport från fastighetsrådgivningsföretaget Colliers.
Ett längre reportage om 2022 års marknad för lager- och logistikanläggningar kommer i Transportnytt nr 10.