NY PÅ JOBBET. Möt Per Zandrén, ny vd för det unga rederiet Lakeway Link.
När Transportnytt får en pratstund med Per Zandrén är han fortfarande i ”överlämningsfasen” inför det datum — den 4 november — då han formellt ska ta över vd-skapet för Lakeway Link, det Västerås-baserade rederiet som bedriver roro-trafik på linjen Södertälje—Gdynia.
Trots att han är ny på jobbet har han full koll på det mesta om företaget, även om han ännu inte åkt med på någon överfart — en tur som tar 22 timmar enkel väg.
— Nej, jag har inte hunnit. Jag har bara varit ombord och fått en rundtur på vårt första fartyg Lakeway Express. Men det står på programmet, säger Per Zandrén.
Starka ägare
Lakeway Link är ett ungt rederi. Det grundades så nyss som våren 2023 och har två starka, svenska ägare i form av Wallenius Lines och Greencarrier som äger 50-50 av företaget.
Enligt Per Zandrén hade ägarna identifierat tre starka skäl till att att starta rederiet. Skäl nummer ett var klimatkrisen och lastbilstransporternas miljöpåverkan.
— Genom att flytta över vägtransporter till sjöss får man en kraftig minskning av CO2-utsläppen. Bara det var ett skäl till att starta rederiet, säger Per Zandrén och fortsätter:
— Det andra skälet var förarbristen, som börjar bli ett akut problem — särskilt nere i Europa.
Bara laster — inga fordon
Mot bakgrund av nämnda två första skäl blev rederiets affärsidé att endast frakta med sig trailers och andra projektlaster — utan några dragbilar med tillhörande chaufförer.
— Lastbilschaufförerna ställer av sina trailers vid kaj, och så skeppar vi dem vidare till nästa kaj där godset plockas upp av andra chaufförer. På det sätter slipper chaufförerna åka med hela sjöresan, och vi kan ta mer gods ombord.
I början av förra året köpte rederiet in ett första fartyg som fick namnet Lakeway Express. Fartyget är 153 meter långt, drygt 20 meter brett och har en lastkapacitet på cirka 110 trailers.

Fartygets storlek har stor betydelse i sammanhanget, då det kommer att kunna passera de slussar i Södertälje som nu är under ombyggnad och väntas vara färdiga andra kvartalet 2027.
Vilket i sin tur är skäl nummer tre till att rederiet grundades.
Västerås tillkommer
— Med de nya slussarna kommer vi att kunna bedriva trafik även på Mälaren och lägga till Västerås på vår linje. Nu går vi ju bara till Södertälje, så det blir en stor fördel för oss att kunna nå även Västerås-regionen, säger Per Zandrén och berättar att beläggningen på linjen så här långt har varit ”enligt planen”.
— Vi har uppnått det vi hade som mål med beläggningen. Däremot så har prisnivån på marknaden gått ner generellt, vilket har med lågkonjunkturen och omvärldsfaktorer att göra.
Med endast ett fartyg på linjen har Lakeway Link varit begränsade till tre avgångar i veckan. För att utöka antalet avgångar har man därför nyligen hyrt in ett andra fartyg.
Med det nya fartyget — som heter Lakeway Mistral och har exakt likadana mått som det första fartyget — kan rederiet öka antalet avgångar.
— Det gör att vi från och med början av november kan ha dagliga avgångar i båda riktningarna mellan Södertälje och Gdynia, vilket har varit ett tydligt önskemål från kunderna.
Bredda kunderbjudandet
Med två fartyg som så småningom kan trafikera såväl Södertälje som Västerås finns det planer på att bredda kunderbjudandet.
— Vi tittar på hur vi ska kunna bygga vidare med logistikkedjor även på land — via järnväg, intermodalt och dragbilar. Om vi tar Gdynia som exempel så är ju det oftast inte slutdestinationen för en kund. Deras gods ska i regel vidare därifrån till slutkonsument eller på annat sätt längre ner i Europa, säger Per Zandrén och tillägger:
— Vi vill knyta ihop en så stark värdekedja som möjligt åt kunderna. Då är det förstås bra att ha både kompetenta och finansiellt starka ägare i ryggen.
Logistikkedjor inget nytt
Från sin tidigare yrkesbakgrund har Per Zandrén stor erfarenhet av det här med logistikkedjor. Under 16 år arbetade han med logistik och ledarskap inom DHL, och han har även varit anställd hos det franska kollektivtrafikföretaget Transdev — där han bland annat var ansvarig för Styrsöbolagen.
Närmast har han i fyra år varit vd för TPL-aktören Aditro Logistics, numera en del av finska Posti Group.
— Hos Aditro Logistics bedrev vi tredjepartslogistik i bredare bemärkelse, det var både transporter, lagerverksamhet, tullverksamhet och bemanning. Där fick jag stora insikter i att hela logistikkedjan måste fungera och hänga ihop. Det är förstås bra erfarenheter att ta med till mitt nya uppdrag hos Lakeway Link.
—————————-
NY PÅ JOBBET
Vem: Per Zandrén
Vad: ny vd för Lakeway Link
Bakgrund: tidigare vd för Aditro Logistics, har även varit hos DHL och Transdev
Bor: Sollentuna
Ålder: 50 år
Familj: fru och två söner, 10 och 13 år







