Stor besvikelse hos Nya Ostkustbanan efter Trafikverkets besked om inställd utbyggnad.
Trafikverket presenterade idag den 30 september sitt förslag till ny nationell plan för transportinfrastrukturen åren 2026-2037.
Bland annat föreslås att nio planerade projekt skrotas, något som motiveras med att myndigheten gjort en omprövning av den samhällsekonomiska lönsamheten.
Ett av projekten är som stryks är etappen Kubikenborg–Dingersjö på Nya Ostkustbanan, det vill säga den planerade dubbelspårsutbyggnaden mellan Gävle och Härnösand.
Dessutom föreslås att man gör ett ”omtag” på etappen Gävle-Kringlan på samma projekt.
Förslaget får hård kritik av berörda parter, som menar att dagens förslag sätter punkt för ett dubbelspårsprojekt som har planerats sedan 2010 i nära samarbete med kommuner, regioner, länsstyrelser och näringsliv.
– Att nu ställa in dubbelspårsutbyggnaden är fullständigt tondövt mot de löften som fyra statsministrar av olika färg tidigare uttalat. Det är ett mycket hårt och obegripligt slag mot invånare, företag och utvecklingen i norr – och hämmar i praktiken utvecklingen i hela Sverige, kommenterar Niklas Säwén, kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall.
Enligt projektet Nya Ostkustbanan innebär Trafikverkets beslut att Sveriges längsta flaskhals inte byggs bort och att hela norra Sverige får fortsätta lida av långa restider, stora störningar och bristande kapacitet.
– Politiska löften, regeringens direktiv och EU:s krav skapade förväntningar på Trafikverkets förslag. Men nu väcks frågan: Ska norra Sverige nöja sig med en snart hundraårig järnväg, med långa restider och bristande kvalitet? säger Ingela Bendrot, vd för Nya Ostkustbanan, i ett pressmeddelande.