Så bör beslutsfattare agera för att påskynda omställningen till nollutsläpp i tunga trafiken.
Omställningen till nollutsläpp från den tunga trafiken i Sverige går alldeles för långsamt. Detta har forskare vid Örebro universitet uppmärksammat och ger därför beslutsfattare tydliga rekommendationer för hur omställningen ska påskyndas.
Framförallt vill de uppmärksamma hur avgörande psykologiska faktorer är för att företagen ska våga investera i ny teknik.
En viktig faktor i sammanhanget är att politikerna inte anger vilken teknik som ska användas i det politiska beslutet om att radikalt minska utsläppen. Skälet är att ingen teknik ska favoriseras av staten. Problemet enligt forskarna är att denna teknikneutralitet skapar en stor osäkerhet hos transportföretagen – det som i psykologin benämns ”förväntad beslutsångest”.
– Företagen är rädda för att fatta fel beslut och vill inte investera i en teknik som snart kan vara föråldrad eller olönsam. Företagen föredrar att avvakta tills det finns en dominerande teknik eller tydliga beslut om hur omställningen ska gå till, säger Sophie-Marie Ertelt, doktorand i företagsekonomi.
Tillsammans med Vojtech Klézl och Zeinab Rezvani vid Handelshögskolan vid Örebro universitet har hon sammanställt ett kortfattat underlag, en ”policy brief”, som riktar sig till beslutsfattare som kan påverka den svenska omställningen till nollutsläpp från den tunga trafiken.
Här är forskarnas rekommendationer till beslutsfattarna:
*Det första är att ge målriktat stöd för utvald teknik som passar olika målgrupper. För batteridrift handlar det om infrastruktur för laddning och stöd för att köpa dessa lastbilar. För vätgasdrift, som är mindre utvecklat, kan det handla om testverksamhet.
*Det andra är att myndigheter delar information om olika tekniker för att underlätta beslut hos enskilda företag. Det kan till exempel handla om kostnader, fördelar, operativa krav och infrastrukturbehov. Transparent information var ett stöd för chefernas beslut i enlighet med de klimatpolitiska målen.
*Det tredje är att tillverkare av teknologier för nollutsläpp också måste inkluderas, till exempel i samarbete för att testa tekniken i testcenter eller pilotprogram. En anledning är att praktisk erfarenhet av lastbilar med nollutsläpp har visat sig kunna minska uppfattade risker och leda till att fler är beredda att satsa.