– Äntligen ett genombrott. Regeringen anslår 900 miljoner i budgeten till sjöfarten och basindustrin för att underlätta omställningen till EU:s svaveldirektiv, säger Guy Ehrling, kanslichef i Näringslivets Transportråd.
I årets budgetproposition föreslår regeringen en tillfällig ökning av anslagen till Sjöfartsverket på totalt 900 miljoner. Anslaget fördelas på de tre åren 2014-2016 och ska användas till isbrytning samt drift av kanaler och slussar.
Enligt Guy Ehrling på Näringslivets Transportråd ger anslaget förutsättningar att sänka farledsavgifterna, vilket betyder minskade kostnader för rederier och näringsliv.
Anslaget täcker inte de ökade bränslekostnader för sjöfarten som förväntas när svaveldirektivet börjar gälla 2015. Dessutom är det en tillfällig budgetförstärkning, medan bränsleprishöjningarna är permanenta.
Men Guy Ehrling anser ändå att anslaget är ett första betydelsefullt steg i rätt riktning. Dessutom konstaterar regeringen i budgetpropositionen att svaveldirektivet kommer att betyda ökade kostnader för industri och sjöfart. Det menar Ehrling är en viktig formulering.
Näringslivets Transportråd är fortsatt kritiskt till att regeringen inte omprövar sitt beslut om höjda banavgifter. Transportrådet saknar också ett förslag om en investeringspott för marknadsåtgärder som skulle ligga inom Trafikverkets budgetramar.