Den internationella speditionskoncernen Geodis Wilson med kontor i 50 länder byter nu sitt it-system. Ett centraliserat system med en gemensam databas ersätter de lokala systemen. Kunderna påverkas genom att kvalitet och leveransprecision ökar, enligt koncernens it-direktör Håkan Nilsson.
Produktionssystemet är vitalt hos en speditör. Det tar hand om all dokumenthantering, inklusive framtagning av fraktdokument, bokning av transporter, avisering till mottagaren och fakturering.
Hos en global aktör som Geodis Wilson är det vanligast att dotterbolagen i varje land har sitt it-system. Systemen kommunicerar med varandra och med kunder och leverantörer genom EDI-meddelanden.
En stor nackdel med den lösningen är att alla systemen måste uppdateras, var och en för sig med kunduppgifter, nya myndighetskrav, frakttaxor och leverantörsavtal. Håkan Nilsson, som haft en central roll i Wilsons it-avdelning under ett flertal år, säger att han haft idén om ett centraliserat system med gemensamma databaser länge.
Tidigare har det inte varit möjligt att införa lösningen. Ett skäl är att tekniken inte varit mogen. Ett annat skäl var de ägarskiften som koncernen gått igenom under det senaste decenniet. Från att vara ett svenskägt speditionsföretag såldes det till TNT och sedan efter några år till stora transportföretaget Geodis Group, som ingår i den franska statliga järnvägskoncernen SNCF.
Divisionen Geodis Wilson som svarar för speditionsdelen i företaget har idag 7000 anställda i 50 länder. Företaget satsar nu mer än 150 miljoner kronor på att föra in den nya lösningen, som kallas Nextgen, stegvis i koncernen. I maj 2014 ska systemet vara helt infört. I april nästa år räknar Håkan Nilsson med att det är gjort till 70-80 procent.
En stor grupp på femtio personer arbetar just nu med det. Projektarbetet leds från Paris, medan IT-direktören Håkan Nilsson är baserad i Arlandastad. En viktig drivkraft för att man inför systemet är att göra interna kostnadsbesparingar. På köpet ökar kvaliteten på uppgifterna i systemet.
– Om man ska automatisera sina processer så kräver det att kvaliteten på datauppgifterna är riktiga till i stort sett 100 procent, menar Håkan Nilsson.
Geodis Wilson utvecklar inte systemet i egen regi. Man utgår från en kommersiell lösning från det australienska it-företaget Cargowise, som sedan anpassats. DSV Air and Sea är ett annat transportföretag som har valt att använda systemet från Cargowise.
Systemet bygger på Microsofts teknik med SQL-server och Dotnet. Dessutom använder sig Geodis Wilson av ett eget dedikerat nät för kommunikationen mellan de centrala servrarna och användarna.