Älmhult kombiterminal ska börja hantera vagnslaster. Det är styckegods i vagnar från Gent, Belgien som kommer med Volvos tågpendel. Totalt handlar det om cirka 6000 vagnar om året. Älmhult delar på uppdraget med terminalen i Hallsberg. Speditören Scanlog står för transportupplägget.
Det är Ikea Svenska som dominerar trafiken på Älmhults kombiterminal. Hittills har det enbart handlat om omlastning av trailrar och containrar. Men i och med avtalet med Scanlog kommer terminalen i Älmhult att också hantera styckegods.
På terminalen ska man från 1 juli lossa styckegods som kommer från producenter i Spanien, Frankrike, Benelux och västra Tyskland. Godset har lastats på Volvos tågpendel i vagnar som går i retur till Sverige. Totalt handlar det om 6000 vagnar om året, varav 2900 lossas i Älmhult och resten i Hallsberg.
– Vi bidrar till att minska negativ miljöpåverkan. Minskningen av utsläpp beräknas motsvara 8000 ton koldioxid, säger Elizabeth Peltola som är kommunalråd och ordförande i styrelsen för Älmhults Terminal Aktiebolag, enligt ett pressmeddelande.
Älmhults kommun och Ikea Svenska AB kommer att bli ensamma delägare i terminalbolaget, eftersom norska Cargonet nu håller på att dra sig ur de flesta av sina svenska verksamheter. Av allt att döma kommer kommunen att bli majoritetsägare med 51 procent aktierna, samtidigt som Ikea Svenska svarar för driften i terminalen.
Ikea, som har en av sina stora distributionscentraler i Älmhult, står för gott och väl 95 procent av trafiken genom terminalen. Omkring 25 000 lyft gjordes på kombiterminalen förra året, men volymerna är på väg upp mot 30000 lyft.