Två Göteborgsfamiljer har blivit först att få sina bilar inom Volvo Cars mångåriga självkörningsprojekt Drive Me. Men den kraftigt sänkta ambitionsnivån jämfört med när projektet presenterades 2013 väcker frågor om ifall biltillverkaren inte hamnat på efterkälken.
I ett pressmeddelande 2013 hette det att hundra kunder år 2017 skulle ”använda hundra självkörande Volvobilar på utvalda allmänna vägar i och omkring Göteborg”. Strax innan årets klocka klämtar har det hela nu kommit igång, fast inte med hundra bilar utan två. Och förarna får inte släppa händerna från ratten eller blicken från vägen.
Nu heter det från Volvos sida att fullt självkörande bilar ska finnas kommersiellt tillgängliga 2021. Fram till dess ska ”upp till hundra personer” involveras i Drive Me-projektet. Om antalet bilar sägs inte längre något.
Graden av självständighet hos fordon som styr sig själva klassas efter en sexgradig skala från fordonsingenjörernas globala förening SAE. Nivån 0 kan omfatta varningssystem men ingen automation av styrningen, medan fordon på högsta nivån 5 kan köras helt förarlösa.
Enligt Elektroniktidningen motsvarar försöken som Volvo nu startar SAE-nivå 2, där bilen i viss utsträckning kan sköta styrning och fart, men där föraren sköter resten. Det är samma nivå som i bilar som Tesla har sålt kommersiellt sedan 2015, skriver tidningen.
Nivån kan också ses i relation till försök hos Google (eller striktare sett Googles bilinriktade koncernsysterbolag kallat Waymo), som i november visade upp hur bilar med tomma förarsäten kör runt i en förort till staden Phoenix. Det uppges vara världspremiär på allmän väg för självkörning på SAE-nivå 4, där en självkörande bil kan reda ut situationer på ett säkert sätt även om människor i bilen skulle låta bli att svara på tilltal.