Personbils-Volvo lanserar en tjänst där bakluckans digitala lås i nyare årsmodeller öppnas för Postnords nätleveranser. Mat.se och Lekmer går i e-handlartäten, och den svenska uppfinningen Ifoodbag ska hålla oxfilén kall i ett dygn.
Hemleveranser hör som bekant till utmaningarna som svenska transportörer och e-handlare har svårt att få stuk på. Gles befolkning och portkodsbepansrade flerbostadshus har bäddat för tillväxt hos utlämningsombuden istället. Är det bilens baklucka som ska bli den gyllene medelvägen? Ja, kanske, hoppas i alla fall Volvo Cars och Postnord, med vänner.
Volvo In-car Delivery är namnet på den kinesiskägda biltillverkarens nya tjänst. I en första fas, nu inför jul, görs tjänsten tillgänglig för kunder i Göteborgsområdet. Bilarna behöver vara fabriksutrustade med Volvo On Call – tillverkarens lösning för distanskommunikation med bilen för att exempelvis kolla låsen eller sätta på kupévärmen på distans – och även ett giltigt abonnemang på Volvo On Call-tjänsten behövs. Bilen kan inte vara äldre än av årsmodell 2012. Det är den digitala låsstyrningen i Volvo On Call som gör det möjligt att dela ut en engångsnyckel i den nya leveranstjänsten.
Livsmedelsnäthandlaren Mat.se och Nordens ledande leksaksnätbutik Lekmer är först ut att leverera sina varor med den nya tjänsten, där Postnord står för leveranserna. När leveransdatumet kan utlovas får kunden ett sms, och får svara var bilen kommer att stå och mellan vilka tider. När varan har levererats i bakluckan går det naturligtvis ut ett nytt sms, och den digitala nyckeln slutar fungera.
Ytterligare en aktör i transportupplägget kring Volvos bakluckor är det likaledels Sverigebaserade företaget Ifoodbag, vars innovation med samma namn nu lanseras efter sju års utvecklingsarbete. Den sinnrika plastpåsen har utvecklats just med livsmedelsnäthandeln i åtanke, för att kunna hålla maten kyld eller fryst i ett dygn.
Alexander Kristofersson