DB Schenker kommer att låta självkörande lastbilar från Scania och Volvo åka i konvoj tillsammans med en sekunds avstånd, inom speditörens dagliga transportverksamhet. Turerna blir kärnan i ett tvåårigt forskningsprojekt, med målet att minska bränsleåtgången.
Att lastbilar av olika märken kan ta rygg på varandra, i godtycklig ordning, är en av förutsättningarna för att ideerna om så kallad konvojkörning i stor skala ska förverkligas. Nu har Scania och Volvo valt att låta sina bilar samsas, i ett projekt där DB Schenker ska använda dem för reguljära transporter.
Mätningar tyder på att 3–7 procent av bränslet kan sparas för en lastbil som ligger bara en sekund efter en annan i farten 80 kilometer i timmen, uppger DB Schenker. Orsaken är minskningen av luftmotståndet. Sekunden motsvarar då drygt 20 meters avstånd. Vid så små avstånd måste inbromsning förstås ske utan fördröjning.