Volvokoncernen tänker bli hälftenägare av Daimler Trucks utveckling och tillverkning av bränslecellsystem enligt ett preliminärt avtal. Totalt vill Volvo satsa ca 6,5 miljarder kronor i det gemensamma samriskföretag som ska bildas.
Daimler har byggt upp en omfattande erfarenhet av bränsleceller under 20 års tid i Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH. Företaget flyttas nu till koncernens moderbolag Daimler och Volvo blir hälftenägare i verksamheten, enligt det preliminära icke-bindande avtal som de båda bilgiganterna har tecknat med varandra. Ett slutgiltigt avtal ska vara klart under hösten och hela affären ska vara genomförd under 2020. En förutsättning är att konkurrensmyndigheterna ger sitt godkännande.
– Att använda väte som en bärare av grön el för elektriska lastbilar på långa sträckor är ett komplement till batteridrivna fordon och förnybara bränslen, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef på Volvo.
– Genom att kombinera Volvokoncernens och Daimlers erfarenhet inom det här området kan vi öka hastigheten i den här utvecklingen. Men för att göra visionen till verklighet är det viktigt att även andra företag och institutioner stödjer och bidrar till utvecklingen, inte minst när gäller att etablera den nödvändiga infrastrukturen för bränslet, tillägger han.
Powercell, den svenska tillverkaren av så kallade bränslecellsstackar har sitt ursprung inom Volvokoncernen. Investmentbolaget Volvo Group Venture Capital börsnoterade Powercell under 2014-2017. Idag är bland annat statliga Fouriertransform och den stora fordonskomponentleverantören Bosch viktiga delägare i Powercell.