I hård vinterkyla testar Volvo Lastvagnar en ny funktion i sina ellastbilar kallad ”Ready to Run”. Enligt företaget ska den nya funktionen se till att batterierna alltid håller en optimal temperatur.
För att ta reda på hur deras batterielektriska lastbilar fungerar när termometern visar -25° C och vinden är hård testar nu Volvo Lastvagnar sina fordon i extrem kyla nära Polcirkeln.
– När vi testar våra lastbilar på fältet, i närheten av Polcirkeln i norra Sverige, analyserar vi alla oförutsägbara delar av naturen, säger Jessica Sandström, global produktchef på Volvo Lastvagnar, i ett pressmeddelande.
Hon fortsätter:
– Vindarna bygger på is på lastbilarna, vilket ger oss stora möjligheter att säkra att allt fungerar som det ska under extrema förhållanden. Våra tester har visat att det fungerar mycket väl att köra våra eldrivna lastbilar under dessa mycket kalla förhållanden.
Ett konkret resultat av vintertesterna är en ny funktion som kallas för Ready to Run. Med funktionen kan föraren förbereda lastbilen inför arbetsdagen genom att sätta på värmen i förväg vid kyla, eller när det är riktigt varmt väder batterierna och lastbilshytten kan kylas ned.
Den optimala temperaturen för batterierna är runt +25° C och enligt Volvo Lastvagnar kan föraren på ett enkelt och smidigt sätt fjärrstarta värmen eller kylan i förväg via en app.
Den kompletta Ready to Run-funktionen kommer att finnas tillgänglig på Volvo FH, FM och FMX Electric som används för regional transport och lätt konstruktion.