Trafikanalys: så kan transportsektorn uppnå klimatmålen.
Enligt myndigheten Trafikanalys finns det en avgörande faktor om andelen växthusgaser från inrikestransporterma sla minska till år 2030, och det är att beslutade styrmedel — framförallt vad gäller reduktionsplikten — bibehålls.
Dessutom är det angeläget att det tillkommer nya styrmedel för att göra omställningen robust och långsiktig hållbar.
Detta konstaterar Trafikanalys som på regeringens uppdrag tillsammans med fem andra myndigheter tagit fram förslag på styrmedel till kommande klimatpolitiska handlingsplan.
— När vi tagit fram våra förslag har vi utgått från att redan beslutade styrmedel gäller. För att vi ska klara målet till 2030 är det viktigt att beslutet om att pausa höjningen av reduktionsplikten för bensin och diesel 2023 inte öppnar upp för sänkta ambitioner med systemet, skriver Pia Sundbergh, som varit projektledare för uppdraget.
Hon fortsätter:
— Det är också viktigt att den tillfälligt sänkta energiskatten på bensin och diesel inte blir permanent. I annat fall behövs nya styrmedel och vi har inte identifierat några sådana som på kort sikt kan ersätta de befintliga styrmedlen.
Totalt lämnar Trafikanalys 23 olika förslag inför den kommande klimatpolitiska handlingsplan som regeringen ska lämna till riksdagen nästa år, däribland följande:
– Underlätta hemmaladdning för boende i bostads- eller hyresrätter.
– Förläng klimatpremien för tunga lastbilar och utred ökad stödnivå.
– Utveckla klimatkraven i den upphandlade Gotlandstrafiken.
– Upphandla hållbart flygbränsle för statens flygtransporter.