Forskningsprojekt installerar megawattladdare på tre strategiska platser.
Tre megawattladdare — så kallade MCS-laddare — för långväga tunga transporter har installerats inom forskningsprojektet E-Charge. Laddarna har installerats i Järna, Ödeshög och Vädermotet i Göteborg, vilka är platser som uppges vara strategiskt utvalda för att testa tekniken i verkliga transportflöden.
Målet är att visa hur megawattladdning kan ge snabbare och mer pålitlig laddning för tunga elfordon.
MCS står för Megawatt Charging System och är en ny laddningsstandard. Den möjliggör betydligt högre effekter än dagens CCS-laddning (Combined Charging System). De första testerna sker med upp till 1 megawatt, men tekniken har potential att nå 3,75 megawatt.
Syftet med E-Charge-projektet är att validera tekniken och standarden i praktiken och i samarbete med partners inom energi, forskning och transport. Tester pågår under hösten och blir avgörande för nästa steg – vilket uppges vara kommersiell tillgänglighet från 2026.
En av de många aktörerna inom projektet är Scania:
– Med installationen av megawattladdare visar vi att elektrifierad fjärrtransport inte bara är möjlig – den är redo att skalas upp. För Scania är detta ett viktigt steg för att visa att våra kunder kan köra eldrivna lastbilar effektivt på viktiga logistikrutter, med kontroll på kostnader och driftstid. Tillsammans med våra partners lägger vi grunden för en robust laddinfrastruktur som gör övergången till hållbara tunga transporter snabbare, säger Philip Gustavsson, Solution Sales Manager på Scania, i ett pressmeddelande.
Projektet E-Charge finansieras av FFI (Fordonsstrategisk Forskning och Innovation). Projektparters i denna fas är ABB E-mobility, Chalmers, Circle K, Ica, Linköpings universitet, Lunds universitet, OKQ8, Scania, Volvo Group, Swedish Electromobility Centre, Tommy Nordbergh, Uppsala universitet och Vattenfall.







