Startar batterimontering i Södertälje — ”banar väg för serietillverkning av tunga elfordon”.
Lastbilsjätten Scania har invigt sin nya fabrik för batterimontering. Verksamheten är placerad intill chassimonteringen i Södertälje, som under sommaren anpassats för storskalig produktion av elfordon.
Enligt Scania innebär detta att man nu ”banar väg för serietillverkning av tunga elfordon” och förutsättningarna är på plats för ”snabba och effektiva tillverkningsflöden”.
– Övergången till elektrifierade lösningar är den största förändringen i vår transporthistoria och 2023 är det år då detta verkligen tar fart. Detta visas tydligt av de initiativ som avlöser varandra, och investeringen på 1,5 miljarder kronor i den nya batterimonteringen utgör ett sådant, säger Christian Levin, koncernchef och vd för Scania och Traton Group, i ett pressmeddelande.
Målsättningen för Scania är att hälften av alla fordon som säljs 2030 är eldrivna. Enligt Scania kan varje transport på längre sikt vara elektrisk.
Transportnytt har tidigare rapporterat om den nya battericellen som har utvecklats gemensamt av Scania och batteritillverkaren Northvolt. Batteriet uppges ha en kapacitet på 1,5 miljoner kilometers drift — något som motsvarar en lastbils livslängd.
Cellen kommer nu att monteras till batteripack i den nya 18 000 kvadratmeter stora fabriken i Södertälje. Enligt Scania innebär detta att serietillverkning av Scanias elektrifierade premiumlastbilar för regional transport kan påbörjas.