DB Cargo börjar köra extra långa godståg mellan Tyskland och Sverige.
835 meter. Så långa kan de godståg vara som transportkoncernen DB Cargo från och med årsskiftet har i reguljär trafik mellan tyska Maschen — strax söder om Hamburg — och Malmö.
Tågen kommer att gå sex dagar i veckan och enligt DB Cargo ökar de kapaciteten med upp till 13 procent jämfört med de 730 och 740 meter långa godståg som normalt trafikerar Tyskland respektive Sverige.
Den extra längden på cirka 100 meter ger såväl ekonomiska som miljömässiga fördelar, uppger företaget, eftersom godståg släpper ut 80 procent mindre koldioxid än lastbilar.
För att rent infrastrukturellt kunna köra med de extra långa tågen har DB Cargo tillsammans med DB Cargo Scandinavia och Trafikverket arbetat med att lösa vissa tekniska hinder — särskilt på Öresundsbron, som varit en flaskhals för transporter av extra långa godståg.
— Att kunna köra längre tåg från Tyskland till Danmark och Sverige är en viktig milstolpe för godstransporter på järnväg. Det gör transporterna både grönare och mer effektiva genom att vi kan ta fler vagnar. Gränsöverskridande samarbete är viktigt för att säkra de europeiska korridorerna, och det extra långa godståget är ett bra exempel på när det fungerar, kommenterar Birgit Wirth, vd för DB Cargo Scandinavia.