Energikoncern startar nytt affärsområde för laddning av tung trafik.
Utbyggnaden av laddstationer för den tunga trafiken väntas öka betydligt framöver. Energiföretaget E.ON Sverige, som ingår i den internationella E.ON-koncernen, är ytterligare en aktör som ger sig in i kampen om laddstationerna.
Detta sker genom att man nu etablerar ett nytt affärsområde för laddning av tung trafik, där en snabb utbyggnad ligger i planerna.
— Vi storsatsar på det självklara. Transportsektorn och fordonstillverkarna räknar med att över hälften av nyförsäljningen av tunga lastbilar kommer att bestå av batterielektriska fordon år 2030, vilket innebär en utmanande uppgift för att etablera laddinfrastruktur, kommenterar E.ONs vd Johan Mörnstam.
Tillsammans med AB Volvo, Scania, Power Circle och Vattenfall Eldistribution har E.ON analyserat behovet av laddstationer och nätförutsättningar längs ”motorvägstriangeln” Malmö – Göteborg – Stockholm – Malmö. Behovet uppskattas till mellan 30 och 40 stora laddstationer, som i takt med att lastbilsflottan växer måste kunna leverera tillräcklig effekt.
Enligt E.ON kan detta inledningsvis innebära ett effektbehov om cirka 1000–2000 kW för att succesivt ökas upp mot 10 000 kW per station för att till exempel klara att ladda 100 nattparkerade elektriska lastbilar år 2045. Kartläggningen uppges generellt överensstämma med EU-kommissionens lagförslag till utbyggnad av infrastruktur för laddning av tung trafik.
E.ONs arbete har redan tjuvstartat. I mars tecknade E.ON ett samarbetsavtal med den italienska fordonstillverkaren IVECO om att förse och stötta bolagets kunder med laddstationer i hela Skandinavien. I februari sjösattes ett samarbete för godstrafik med tung elektrisk lastbil mellan Sverige och Danmark genom ett samarbete mellan Volvo Trucks, Carlsberg Sverige, Erikssons Åkeri, Österlens Lastvagnar och Øresundsbrokonsortiet.