– Nu måste vi växla upp våra ansträngningar för att minska koldioxidbelastningen från transporterna. Det konstaterade Lars Mårtensson, miljöchef i Volvo Lastvagnar. Det är nödvändigt för att Kneg – företagsgruppen Klimatneutrala godsransporter på väg ska nå sina mål anser han.
Lars Mårtensson deltog tillsammans med Thomas Ögren, som är Preems presschef, i en paneldiskussion på mässan Distribution och logistik i Malmö. Gunnar Herdin från Högskolan i Gävle ledde diskussionen. Diskussionen handlade om klimatpåverkan från transporterna och hur industrigruppen Kneg arbetar för att minska dem.
Kneg består av cirka 15 stora företag som sedan 2006 har arbetat med målet att halvera klimatpåverkan från svensk godstransport till 2020. Kneg arbetar med projekt på flera olika områden. Det är:
• effektivare fordon,
• effektivare transporter,
• effektiv bränsleproduktion och förnybara drivmedel.
Nu närmar sig Kneg halvtid. På frågan om gruppen ligger efter jämfört med de höga ambitionerna vid starten, svarar Lars Mårtensson som är ordförande i gruppen:
– Det går inte så fort framåt som vi tänkt. Vi måste skala upp våra satsningar och vi måste också bli bättre att duplicera dem. Några siffror om resultaten hittills presenterade han inte. Det kommer en rapport i oktober i år som presenterar hur långt gruppen nått, lovar Mårtensson. Men dessförinnan kommer Kneg att märkas på flera sätt i miljödebatten.
När det gäller alternativa bränslen så underströk både Tomas Ögren och Lars Mårtensson på att Sverige driver ett av de största projekten i världen med så kallade andra generationens förnybara bränslen.
Ett tiotal bilar tankas sedan sedan ett och ett halvt år tillbaka med DME, dimetyleter tillverkat av svartlut som är en restprodukt från pappersindustrin. Preem har också en process framme som gör det möjligt att öka inblandningen av biobränslen i sin diesel.
Processen gör det möjligt att använda flera olika slag av råvaror för framställning av biobränsle för inblandning. Utöver den raps- och tallolja som används idag, finns även möjlighet att ta till vara exempelvis slakteriavfall och andra restprodukter från skogsindustrin.
– Vi kan höja inblandningen i dieselbränsle till 30 procent, ganska snart, sa Thomas Ögren. Han avstod dock att specificera vad ”ganska snart” innebär. En fördel med den här typen av diesel med hög inblandning är att vanliga lastbilar kan drivas på det här bränslet utan att behöva modifieras.