REPORTAGE. Truckföretaget VS Truck — tidigare Västsvenska Truck — har vuxit rejält de senaste åren. Vägen dit har gått genom en strategisk satsning på serviceorganisationen och företagets digitala verktyg.
Ett samtal med Anders Edvardsson, vd för och huvudägare av truckföretaget VS Truck, handlar egentligen ganska lite om just truckar. Det handlar desto mer om ledarskap, service, webbtrafik och — ishockey.
Men innan vi kommer in på det där med ishockeyn och övriga ämnen ska vi först ge lite grundläggande fakta om VS Truck, som enligt egen utsago är Sveriges största privatägda företag när det gäller truckar och materialhantering. Detta sett till omsättningen, som förra året uppgick till 120 miljoner kronor, och mot bakgrund av att man inte ingår i någon omsättningsmässigt sett större koncern som många andra privatägda truckföretag gör.
Generalagent för Crown och Bobcat
VS Truck erbjuder huvudsakligen motvikts- och inomhustruckar upp till 25 ton, såväl nya som begagnade, och har en omfattande och märkesoberoende truckserviceverksamhet över stora delar av landet. Företaget är generalagent för truckar från Crown och Bobcat (tidigare Doosan) och har sitt huvudkontor i Borås, där Transportnytt hälsade på i mitten av maj. Företaget har också verksamhet i Eslöv, Stockholm, Nybro och Gislaved.
Det var den grundläggande faktan om VS Truck. Över till ishockeyn:
— Jag kommer från Ingelstad utanför Växjö och hade förmånen att få gå på ishockeygymnasiet i Tingsryd, vilket gjorde att jag fick tillbringa fem-sex år i ishockeyföreningen där. Tingsryd är en liten by med bara 3 000 invånare, men hockeyklubben har ändå fostrat flera NHL-spelare. Orsaken är att man tidigt får lära sig att jobba hårt för laget och att bemöta alla på lika sätt oavsett talang och förutsättning. Där lärde jag mig att nyckeln till att bygga ett lag eller ett team är att blanda olika personligheter, säger Anders Edvardsson och tillägger:
— Erfarenheterna från min ishockeybakgrund i Tingsryd har jag haft otroligt mycket nytta av i mitt ledarskap.
Finansiell ekonomi
Anders Edvardsson blev själv aldrig någon NHL-spelare utan övergick istället till att plugga finansiell ekonomi på högskolan i Växjö. Efter det jobbade han först på revisions- och konsultföretaget PWC, innan han så småningom var med om att starta Wint — ett företag som erbjuder digitaliserad och automatiserad bokföring.
Karriären fortsatte sedan på Team Sportia, där han först var ekonomichef och sedan vd i tre slitsamma år.
— Team Sportia hade stora problem då och företaget genomgick rekonstruktion, vilket gjorde att jag jobbade i princip dygnet runt fram tills att jag hoppade av 2015. Det var tufft, men det var en resa jag lärde mig mycket av.
Slumpen styrde
Tanken var sedan att Anders Edvardsson skulle ”ta det lugnt ett tag”, men slumpen förde honom till Västsvenska Truck i Borås, som var ett stabilt och traditionellt truckföretag med en omsättning på cirka 35-40 miljoner.
— 2016 blev jag kontaktad av Pär Mårtensson, som ägde Mårtensson Service i Gislaved och varit kund till mig på PWC. Han övertalade mig att hänga med till Västsvenska Truck i Borås och efter att först varit tveksam började det snurra i huvudet.
”Snurret i huvudet” ledde till att Anders Edvardsson blev övertalad att ihop med Pär Mårtensson köpa företaget, som då bytte namn till VS Truck.
— De som driver den här typen av företag är ofta mer tekniskt drivna, vilket jag inte är. Min drivkraft blev istället att jag insåg att man kan göra något mer och något annat av det här företaget, säger Anders Edvardsson och lyfter det som kanske mest präglar VS Truck idag:
Kunden i fokus
— För mig är det absolut viktigaste att ha kunden i fokus och ha en service som är bättre än hos alla andra. Den tekniska aspekten av det hela och att vi har superduktiga mekaniker är förstås jätteviktigt, men det handlar också om hur vi bemöter kunden — att vi löser kundens problem oavsett märke på truck och oavsett om det gäller teknik, ekonomi, val av truckmodell eller något annat. Då kommer kunden att gilla oss och vilja hänga mer med oss.
Vägen till dagens VS Truck fortsatte genom att Pär Mårtensson först sålde sin del av företaget 2017 och att man därefter expanderade genom att köpa begagnatspecialisten Grönvalls Truck & Maskin i Eslöv.
Ett viktigt skede i företagets utveckling kom sedan när en tidigare kollega till Anders vid namn Johan Thorsson kom in som ny delägare 2019.
Brytpunkt
— Det var en brytpunkt för företaget när Johan kom in. Han hade gjort en massa start-ups, inte minst inom e-handeln, och är väldigt driven när det gäller webbutveckling, säger Anders Edvardsson och fortsätter:
— Jag hade sålt sportgrejer online och Johan hade sålt bokföring online. Jag sa till Johan: hur svårt kan det vara att sälja truckar online?
Sagt och gjort. De bägge kumpanerna byggde om företagets hemsida och satte upp ett tydligt mål: att sälja minst en truck via nätet.
— Det tog nog fasen ett halvår, men till slut lyckades vi. Vi var förstås själaglada.
Ökad webbförsäljning
Efter det vågade man investera ytterligare tid och pengar på webbsidan, vilket gjorde att webbförsäljningen började ticka på. Enligt Anders Edvardsson står e-handeln hos VS Truck idag för ungefär 30 procent av omsättningen.
— Vi har satsat jättemycket på att driva webbtrafik till oss och att se till att kunderna landar in på vår sajt på ett relevant sätt. Det betyder att om en kund söker på en motviktare och får VS Truck högst upp bland sina sökresultat, då ska kunden — när han eller hon sen klickar sig in på vår sida — också få info om just motviktare och inte hamna på en undersida om gaffelaggregat. Det är superviktigt att kunden får rätt information direkt.
Två byggstenar
Anders Edvardsson sammanfattar det hela med att VS Truck har två viktiga byggstenar: dels serviceorganisationen, dels webben.
— Fokuset på serviceverksamheten gör också att antalet sålda truckar inte blir så viktigt. Jag tror att det ligger på 400-500 truckar per år, men helt ärligt är det ingen siffra som jag fäster så stor vikt vid. Det viktiga för oss är snarare hur många truckar vi ansvarar för och hur många nya kunder vi får in till serviceverksamheten, säger Anders Edvardsson och tillägger att det på samma sätt blir nästan oviktigt vilket märke det är på trucken.
— VI har ju våra märken Crown och Bobcat, som bägge har modeller som är outstanding på marknaden — Bobcat med sina motviktstruckar och Crown med sina inomhustruckar. Men om en kund har behov av en viss truck som inte är vårt märke — ja, då ska vi också säga det. Annars ljuger vi. Men då gäller det också att vi får servicedealen på den affären. Då blir det bäst både för kunden och för oss. Det är därför service kommer på plats 1 för oss. Och även på plats 2, 3 och 4.
Typiska kunden
Antalet aktiva kunder till VS Truck är i dagsläget ”en bit över tusen”, där den typiska kunden är ett medelstort företag.
— Det vi märker nu är att vi får många nya kunder inom e-handelssektorn. De gillar oss, eftersom vi jobbar lite som dom.
Den tidigare ishockeyspelaren Anders Edvardsson återkommer flera gånger till hur viktigt det är att vara en prestigelös ledare, där han själv ser sig mer som en lagledare eller tränare än en spelare.
— Jag hade ju egentligen noll truckkunskap när jag började här, även om jag lärt mig efterhand. Men det är inte det viktiga. Det viktiga som ledare och vd är att kunna sätta ihop team utifrån olika personligheter, så att varje team som helhet kan komma på idéer och föra företaget framåt.
Inga långsiktiga mål
Anders Edvardsson har också tydliga åsikter när det gäller konventionella företagsföreteelser som långsiktiga mål, visioner och kickoffer med whiteboards.
— Visst, man kan exempelvis sätta ett långsiktigt mål om att öka omsättningen till 400 miljoner. Men ärligt talat, hur många av medarbetarna går varje dag till jobbet och tänker ”nu jäklar ska jag kämpa för att vi ska öka till 400 miljoner”. Nej, vi jobbar inte med långsiktiga mål på det sättet. Det enda målet vi har är att bli den absolut bästa serviceorganisationen i Sverige.
— Istället tror jag mer på personliga och kortsiktiga mål, där det kanske viktigaste är att försöka bli lite bättre vecka för vecka, säger VS Trucks vd och majoritetsägare Anders Edvardsson och avslutar:
— Och kickoffer där man ska stå vid en whiteboard och ha visioner… helt ärligt, jag hatar det! Istället brukar jag be exempelvis servicegänget att sätta upp ett visst mål, och när de uppnått det målet så åker vi iväg någonstans allihop och har det trevligt. Men inget kickoffande! Och ingen whiteboard!
FAKTA OM VS TRUCK
Verksamhet: Försäljning, uthyrning och service av truckar upp till 16 ton. Generalagent för truckar från Crown och Bobcat.
Grundat: 1971 (under namnet Västsvenska Truck)
Placering: Huvudkontor i Borås, verksamhet även i Eslöv, Stockholm, Nybro och Gislaved.
Antal anställda: ca 50
Omsättning: 120 MSEK (2023)
FAKTA OM ANDERS EDVARDSSON
Vem: vd för och huvudägare till VS Truck
Ålder: 46 år
Familj: sambo, tre döttrar
Bor: Helsingborg, pendlar till Borås och övriga kontor.
Bakgrund: utbildning i finansiell ekonomi, har bland annat varit vd för Team Sportia, arbetat på revisionsbolaget PWC och varit med om att starta och driva Wint och My Business (två företag inom automatiserad bokföring).