DEBATT. Sverige behöver en ny fast Öresundsförbindelse och energin måste riktas åt det alternativ som regeringen just nu utreder, det vill säga HH-förbindelsen — det skriver företrädare från Helsingborgs stad.
Vidgad arbetsmarknad, ökad tillväxt och stärkt beredskap. Infrastruktur har en förlösande kraft på många områden och en ny fast förbindelse över Öresund kommer att stärka Sveriges konkurrenskraft. Men då krävs det att vi lämnar diskussionsfasen och riktar vår energi åt det alternativ som regeringen just nu utreder — HH-förbindelsen.
En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är en vinst på flera plan. Den leder till fler jobb, ökar investeringsviljan i regionen och minskar den geografiska sårbarheten sett till infrastruktur och transporter. Det sistnämnda är oerhört viktigt i en tid då omvärlden och det säkerhetspolitiska läget förändras snabbt.
Sverige har i dag endast en fast förbindelse till kontinenten, Öresundsbron. Det är alltför sårbart.
En fast förbindelse i form av tunnel mellan Helsingborg och Helsingör skulle avsevärt minska Sveriges utsatthet vid ett eventuellt attentat eller en naturkatastrof som allvarligt drabbar Öresundsbron.
Förbindelsen är dessutom självfinansierande. Trafikanterna betalar för förbindelsen, på samma sätt som de betalar för färjeöverfarten idag, inte skattebetalarna.
Sverige och Norden står inför stora utmaningar de kommande åren, inte minst när Fehmarn Bält-tunneln öppnar år 2029. Infrastrukturen behöver rustas upp och kapaciteten höjas för att kunna hantera de ökade trafikflöden som väntas. Samtidigt är det viktigt att vara realistisk och planera för verkligheten.
Transportsektorn står för en stor del av utsläppen och där behöver vi göra allt vi kan för att se till att de minskar. Och även om spårtrafik i dagsläget är ett mer hållbart transportslag kommer vägtransporter fortsatt behövas i framtidens transportsystem.
En färsk analys från de två organisationerna String och Greater Copenhagen spår att godstrafiken på tåg kommer att minska efter att Fehmarn Bält-tunneln öppnar, samtidigt som antalet lastbilar kan öka med 120 procent. Det måste hanteras och då är HH-förbindelsen den bästa lösningen. En tunnel ger ett betydligt bättre trafikflöde jämfört med färjetrafiken, något som är viktigt inte minst av klimatskäl för att komma till bukt med trängselproblematiken som annars kommer att uppstå.
För att klara av det behöver vi samtidigt ställa om den tunga lastbilstrafiken och se till att det investeras i laddinfrastruktur och maskinparker för att klara av den nödvändiga elektrifieringen. Det är bland annat därför som vi har tagit fram Helsingborgsdeklarationen, logistiksektorns motsvarighet till Parisavtalet med sikte på att göra Helsingborg till Europas mest hållbara logistikläge.
Regeringen gav förra året Trafikverket i uppdrag att gå vidare med HH-förbindelsen och göra en fördjupad utredning av projektets genomförbarhet. Det var välkommet och vi ser fram emot slutsatserna som presenteras i början på 2024. Men sedan är det dags att på allvar lämna diskussionsfasen och fatta ett konkret beslut om att investera för framtida tillväxt och konkurrenskraft.
Sverige kan inte stå still när omvärlden förändras.
Christian Orsing (M),
ordförande i kommunstyrelsen i Helsingborgs stad
Jan Björklund (S),
vice ordförande i kommunstyrelsen i Helsingborgs stad