Kolla in vilka tre e-handlare som slåss om priset för ”Årets logistiksatsning”.
Varje år utser uppmärksammar näringslivsorganisationen Svensk Handel branschaktörer som genomfört framgångsrika satsningar. På galan Retail Awards den 6 oktober prisas vinnare i nio olika kategorier, däribland ”Årets butikssäljare”, ”Årets hållbarhetsintiativ” och ”Årets digitala satsning”.
I kategorin ”Årets logistklösning” har de tre finalisterna Lyko, Stadium och Jollyroom nominerats. Här är juryns motivering för respektive företag:
”Lyko har ett stort fokus på egen planering av sin transport- och leveransverksamhet, vilket har gett goda resultat under många år nu. Genom att själva ha kontrollen av denna verksamhet har man framgångsrikt kunnat anpassa och utveckla den i ett högt tempo, i tider av dramatiska omställningar för branschen i allmänhet. En viktig grund för detta utvecklingsarbete har varit en medveten systemsyn, där transporter och leveranser integrerats i beslutsfattande och varit en naturlig del av företagets övriga verksamhet.”
“Stadium har de senaste åren genomfört en storskalig satsning på användning av RFID-teknik (Radio Frequency Identification) i butik såväl som baklager. Ett mer korrekt lagersaldo har gett ökad kundnöjdhet såväl som ökad försäljning och höjda marginaler. Stadiums införande av RFID-tekniken är ett bra exempel som visar på vilka positiva effekter digitaliseringen kan innebära för ett företags logistikverksamhet.”
“Jollyroom har medvetet utvecklat sin logistikverksamhet de senaste åren med olika typer av automatiseringar av sitt lager på Hisingen i Göteborg. De olika satsningarna på lagret kan också ses i termer av ökade möjligheter till samarbete över funktionsgränser och avdelningar, vilket har stärkt företagets logistikprestationer ytterligare.”