Efter allvarliga motorproblem hos världens näst största fraktflygplan Antonov AN-124 har ryska flygbolaget Volga-Dnepr tvingats ta sin 12 flygplan stora flotta ur drift. Då kommer storasyskonet – fraktjätten Antonov AN-225 – till undsättning.
I det ryska flygbolaget Volga-Dneprs flotta av fraktflygplan ingår bland annat 12 exemplar av ryska Antonov AN-124 som är världens näst största serietillverkade fraktflygplan. Tidigare i år råkade en av Volga-Dneprs AN-124 ut för ett motorbortfall. Kort därefter fattade företagets ledning beslut om att ta alla sina tolv AN-124 ur drift i väntan på att planen gås igenom och åtgärdas.
Bortfallet av tolv stora fraktflygplan har ökat efterfrågan på just denna flygplanskategori rejält. Därför har konkurrenten Antonov Airlines tagit sitt – och världens största – fraktflygplan Antonov AN-225 i kommersiell drift igen. Den sexmotoriga fraktjätten lastar max 250 ton och byggdes ursprungligen för att transportera rymdfärjor i forna Sovjetunionen.
Antonov Airlines har också ett antal Antonov AN-124 i sin flotta,. vilka man till skillnad från Volga-Dnepr inte valt att ta ur drift.
Redan 1997 störtade ett Antonov AN-124 in i ett bostadshus i ryska staden Irkutsk till följd av plötsligt bortfall hos tre av flygplanets fyra motorer direkt efter starten. 44 personer på marken och samtliga 23 i flygplanets besättning omkom i olyckan.
FAKTA Antonov AN-124
Yttermått: Längd 69 m, vingbredd 73 m
Max startvikt: ca 405 ton
Världens näst största serietillverkade transportflygplan. Tillhör samma flygplansfamilj som storasyskonet Antonov AN-225, som det har många delar gemensamma komponenter och delar med.
Flögs första gången 1982 och har tillverkats i 56 exemplar.
FAKTA Antonov AN-225
Yttermått: Längd 84 m, vingbredd 88 m
Max startvikt: ca 640 ton
Världens största serietillverkade transportflygplan. Byggdes som en större variant av flygplanet Antonov AN-124, som det har många delar gemensamma komponenter och delar med.
Flögs första gången 1988. Byggdes bara i ett exemplar. Även ett halvfärdigt exemplar finns idag uppställt i en hangar i Ukraina. Planet konstruerades och byggdes ursprungligen för att transportera rymdfärjorna i dåvarande Sovjetunionens rymdfärjeprojekt Buran från fabriken till uppskjutningsanläggningarna och tillbaka dit från landningsbanan.
BILDEN UNDER: Ett av världens största serietillverkade fraktflygplan, ryska Antonov AN-124. Stora delar av flottan av AN-124 är nu tillfälligt tagna ur drift på grund av motorproblem. Foto: Youtube