Dags för en fast förbindelse mellan Umeå och finska Vasa?
Finska Trafikledsverket har gett teknikkonsultföretaget WSP i uppdrag att utreda en fast förbindelse mellan Umeå i Sverige och Vasa i Finland.
Uppdraget innebär att WSP ska undersöka transportbehovet och att utveckla en genomförbarhetsstudie innefattande en konsekvensbedömning.
Visionen om en fast förbindelse över Kvarken har funnits länge, men det är först nu som en utredning har inkluderats i ett finskt regeringsprogram.
Avståndet fågelvägen mellan Umeå och Vasa är cirka 100 kilometer, där den kortaste sträckan mellan kusterna är cirka 80 kilometer. För närvarande trafikeras rutten av en färja med en restid på 3,5 till 4 timmar.
Som jämförelse kan nämnas att Öresundsförbindelsen mellan Malmö och Köpenhamn är knappt 16 kilometer lång.
Enligt WSP är en fast Kvarkenförbindelse ett tekniskt mycket utmanande projekt. Utmaningarna för ytbaserade lösningar, alltså en bro, är havsströmmarna och isens rörelser i kombination med stormvindar. Dessutom är Kvarken ett mycket känsligt naturområde.
En undervattensförbindelse skulle bli mycket lång. Världens längsta undervattenstunnel för väg (cirka 27 km) är för närvarande under uppbyggnad i Norge. Världens längsta undervattenstunnel för järnväg (cirka 54 km) finns i Japan. I fallet med Kvarken skulle dessa längder överstigas.
WSP har samlat experter från Finland, Sverige och Kanada till uppdraget.
– Det är varje ingenjörs dröm att få vara en del av att bygga ett krävande, nästan ogörligt projekt. Vi har lyckats samla de bästa hjärnorna för att lösa utmaningarna, och även om arbetet är i ett tidigt skede, är vi övertygade om att skapa en realistisk grund för planen, säger Risto Jounila, projektledare på WSP Finland, i ett pressmeddelande.