En vägslitageskatt kan innebära att skattekostnaderna för tung vägtrafik blir för höga jämfört med andra trafikslag, om man inte kompenserar genom att sänka andra skatter och avgifter. Det säger Björn Olsson som är en av sekreterarna i vägslitageskattekommittén.
Vägslitageskattekommittén kommer att presentera sitt slutgiltiga förslag på en skatt på tung trafik, för att kompensera för vägslitage och miljöbelastning. Kommitten presenterade ett preliminärt förslag för företrädare för industrin 14 juni i år. Förslaget har mött hård kritik.
Se – Vägslitageskatten kommer att kosta 107 000 per lastbil
Utredarna bearbetar nu sitt förslag och kommer att göra en omräkning innan det slutgiltiga förslaget presenteras.
– Vi ser att det förslaget som vi presenterade då skulle göra att skatteuttaget blev högre än vad vi förväntade oss, konstaterar Björn Olsson som är en av sekreterarna i kommittén och delansvarig för de ekonomiska beräkningarna.
Enligt honom är ett problem att den kontrollutrustning som behövs inte kan kontrollera om lastbilarna är försedda med släp eller inte. Därför används en schablonkostnad för bilar med dragkrok eller vändskiva. Kontrollen kommer att ske bland annat med hjälp av omkring 400 kameror runt om i landet. Åkerierna kan dessutom behöva installera elektronisk utrustning som deklarerar körd sträcka.
Björn Olsson menar att nivåerna är fortfarande inte helt klara, men efter omräkningen kan de totala intäkterna hamna på omkring fyra-fem miljarder kronor.
Han säger också att det ligger en del i kritiken att det kommer att ske ett överuttag av skatter och avgifter på vägtrafiken om man lägger på en skatt för att kompensera för vägslitage och miljöbelastning. Det blir en ”överinternalisering”. Åkerierna betalar ju redan bränsleskatt och fordonsskatt.
– Vi konstaterar det i utredningen. Men vi kommer inte att lägga något förslag om att sänka övriga skatter och avgifter för tung trafik.
– Det är en fråga som vi överlämnar till regeringen.
Mats Udikas