Allt hårdare konkurrens från kinesiska lågprisaktörer som Shein och Temu.
Branschorganisationen Svensk Handel och deras ”e-handelsindikator” för oktober månad visar att e-handelns omsättning i Sverige uppgick till 11,4 miljarder kronor, vilket är en ökning med 5 procent jämfört med samma månad förra året.
Det som driver tillväxten är att andelen konsumenter som e-handlar har stigit — från 67 till 71 procent.
Samtidigt hårdnar konkurrensen från kinesiska lågprisaktörer som Temu och Shein, något som oroar Svensk Handel.
– För att skapa en rättvis och hållbar marknad måste vi se till att plattformsföretag verkar under samma regler och tillsyn som svenska aktörer. Svensk Handel driver på för att EU:s regelverk säkerställer rättvisa konkurrensvillkor, vilket är helt avgörande för svensk handel, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Totalt har andelen av e-handelskonsumtionen som går till utländska företag stigit från 8 procent i fjol till 12 procent i år. Samtidigt har omsättningen från utländska aktörer ökat med cirka 60 procent.
— Svenska företag måste möta denna utmaning genom innovation och hållbara lösningar för att vinna och behålla konsumenternas förtroende, säger Per Ljungberg.