Ökad omsättning i mars månad jämfört med samma period förra året.
Branschorganisationen Svensk Handel rapporterar att e-handelns omsättning för mars månad uppgick till 13,3 miljarder kronor. Det är en ökning med 11 procent jämfört med mars 2024.
Enligt den så kallade ”e-handelsindikatorn” ökade även den genomsnittliga skattade köpesumman per konsument under mars månad. Ökningen uppgick till 6 procent och beloppet landade på 2 249 kronor.
Däremot backade e-handeln något om man ser till årets hela första kvartal. Omsättningen minskade med 3 procent för första kvartalet, vilket beror på att januari och februari var tuffa månader för e-handeln.
Enligt Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, tyder allt sammantaget på att ”handeln dras med stora utmaningar”:
”Det senaste exemplet är tullkriget mellan Kina och USA. Nu är det viktigare än någonsin att regeringen intensifierar det utlovade arbetet med att stärka hushållens köpkraft. Till syvende och sist så är det jobb och företag inom e-handeln som står på spel”, kommenterar Per Ljungberg.